دوره 9، شماره 3 - ( تابستان 1399 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 250-241 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Faez H. A Psychometric Study of the Faculty’ Attitudes Towards Research Scale in Iran University of Medical Sciences. aumj 2020; 9 (3) :241-250
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1114-fa.html
فائز حمیده، صالحی لیلی. بررسی کفایت روان‌سنجی ابزار نگرش به پژوهش در اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1399; 9 (3) :241-250

URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1114-fa.html


1- کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
2- دانشیار گروه آموزش و ارتقای سلامت و مرکز تحقیقات بهداشت، ایمنی و محیط، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران ، leilisalehi83@yahoo.com
چکیده:   (2509 مشاهده)
سابقه و اهداف: در دنیای مدرن امروزی نگرش افراد را مهم‌تر از تجربه و آمادگی آکادمیک آنان درانجام پژوهش می‌دانند و نگرش مثبت به تحقیقات عامل اصلی موفقیت و پیشرفت جوامع است. این مطالعه باهدف اعتبارسنجی مقیاس نگرش به پژوهش انجام گرفت.
روش بررسی: این مطالعه روان‌سنجی بر روی 141 نفر عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1394 صورت گرفت. ابزار اولیه10 سؤالی پس از کسب اجازه از نویسنده اصلی به زبان فارسی ترجمه شد. سپس روند اعتبارسنجی مقیاس، شامل بررسی ضریب تأثیر، شاخص روایی محتوی، نسبت روایی محتوی با قضاوت 12 متخصص و روایی سازه آن با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیلی عاملی تاییدی مورد ارزیابی قرار گرفت. پایایی درونی ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تعیین گردید و به‌وسیله روش آزمون باز آزمون پایایی ثبات ابزار مورد بررسی قرار گرفت.
یافته‌ها: از مقیاس اولیه10سؤالی براساس نمره ضریب تأثیر بالای 5/1 و شاخص روایی محتوی بالای 56/0 و نسبت روایی محتوی بالای 7/0، تمامی سوالات حفظ شد. در طی روند تحلیل عاملی اکتشافی 1 گویه حذف گردید و سایرگویه ها در دو عامل "برای من تحقیقات دانشگاه مثبت است" و "برای من تحقیقات دانشگاه منفی است" استخراج شد. این دو عامل قادر به تبیین 895/41 تغییرات کل مقیاس بودند. براساس نتایج تحلیل عاملی تأییدی، عوامل استخراجی مورد تأیید قرار گرفتند.
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه شاهد مناسبی در خصوص استحکام ساختار عاملی و پایایی ابزار این مطالعه است. این ابزار در ارزیابی نگرش اعضای هیئت‌علمی و محققان شاغل در دانشگاه‌ها و سایر مؤسسات آموزشی کاربرد دارد.
متن کامل [PDF 330 kb]   (936 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/3/20 | پذیرش: 1399/3/20 | انتشار: 1399/3/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Alborz University Medical Journal

Designed & Developed by : Yektaweb