بررسی وضعیت متغیرهای ارگونومیکی بر شیوع اختلالات اسکلتی – عضلانی در بین رانندگان درونشهری و برونشهری استان ایلام
|
علی محمد عباسی ، عبدالحسین پورنجف ، حجت الله کاکایی ، بهزاد بدخش ، زهرا کاکایی |
گروه مهندسی بهداشت حرفهای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، hojatkakaei@gmail.com |
|
چکیده: (3626 مشاهده) |
- متغیرهای ارگونومیکی میتوانند باعث افزایش شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی شوند. مطالعه حاضر باهدف تعیین متغیرهای ارگونومیکی بر شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی در بین رانندگان درونشهری و برونشهری استان ایلام صورت گرفت.
روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بوده و بر اساس تکنیک مشاهده و پرسشنامه اجرا گردید. جامعه موردمطالعه در این بررسی شامل 251 نفر از رانندگان درونشهری و برونشهری فعال در استان ایلام در سال 87-86 بودند. در این مطالعه متغیرهای مختلفی ازجمله وضعیت نشستن پشت فرمان، وضعیت صندلی، وضعیت کابین راننده، قطر فرمان، زاویه فرمان نسبت به افق و غیره موردبررسی قرار گرفت. جهت تحلیل دادههای از نرمافزار SPSS-16 و آزمون x2 استفاده شد.
یافتهها: آنالیز نتایج نشان داد که ارتباط معنیداری بین شیب پدالها، ارتفاع فرمان، وضعیت صندلی، وضعیت حد دسترسی کابین راننده، زاویه فرمان، نحوه استفاده از محافظ و نگهدارندههای پشت و کمر با شیوع اختلالات اسکلتی– عضلانی و درد در ناحیه ستون فقرات براثر رانندگی در بین رانندگان موردمطالعه وجود داشت(05/0>p).
نتیجهگیری: شناخت عوامل مؤثر در طراحی وسایل و تجهیزات مستقر در کابین راننده، جهت ایجاد فضای مناسب برای انجاموظیفه رانندگان از موارد ضروری در طراحی خودرو است. از این نظر باید نواحی و مناطق خاص موجود در محل استقرار راننده را شناسایی و به شکلی طراحی نمود که فرد در حین انجاموظیفه احساس راحتی و آرامش داشته باشد. |
|
واژههای کلیدی: رانندگان، درد ستون فقرات، اختلالات اسکلتی عضلانی، طراحی |
|
متن کامل [PDF 207 kb]
(1730 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1396/7/10 | پذیرش: 1396/7/10 | انتشار: 1396/7/10
|
|
|
|