:: دوره 3، شماره 4 - ( 9-1393 ) ::
جلد 3 شماره 4 صفحات 238-229 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رویکرد مدل‌سازی معادلات ساختاری در تحلیل تأثیر متغیرهای مدل فراعملی در استرس معلمان مقطع ابتدایی شهر یزد
مریم محمدی ، سید سعید مظلومی محمودآباد ، داود شجاعی زاده ، ابوالفضل برخورداری ، محمد حسین کاوه ، فاطمه حسینی، آمال ساکی
گروه آموزش بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، ایران ، M_Mohammadimm@yahoo.com
چکیده:   (5778 مشاهده)
مقدمه: از آنجا که الگوی فراعملی یکی از جامع‌ترین مدل‌هایی است که جهت کاهش استرس و ایجاد رفتارهای مناسب به‌کار می‌رود. در این مطالعه با رجوع به الگوی فراعملی اثر هر کدام از متغیرهای این الگو و ضریب تأثیر آنها مورد بررسی قرار گرفته است. لذا این پژوهش با هدف بررسی بکارگیری رویکرد مدل‌سازی معادلات ساختاری در تحلیل تأثیر متغیرهای مدل فراعملی در استرس معلمان مقطع ابتدایی شهر یزد انجام شد. مواد و روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی می‌باشد. نمونه‌گیری با روش طبقه‌بندی شده، انجام شد. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه استاندارد استرس ادراک شده و جهت سنجش سازه‌های مدل فراعملی از پرسشنامه که بر این اساس تهیه شده استفاده گردیدکه روایی آن با نظر متخصصین و 85/0 CVR= و پایایی آن با 87/0 =α تأیید شد. نرم‌افزار SPSS15 و LISREL8.8 برای تجزیه و تحلیل به کار رفت. یافته‌ها: در این پژوهش 200 نفر از معلمان مقطع ابتدایی شهر یزد با میانگین سنی69/5±70/41 سال شرکت نمودند. نتایج این مطالعه نشان داد اثر استرس بر ارزیابی ثانویه 87/0- و بر ارزیابی اولیه 84/0می باشد. همچنین بین استرس بر ارزیابی ثانویه و بین ارزیابی اولیه بر تلاش‌های مقابله اثر معکوسی وجود دارد. همچنین بر اساس نتایج به‌دست آمده اعتبار و برازندگی مناسب مدل تأیید می‌شود، چرا که مقدار 0329/0= RMSEA و نسبت کای دو به درجه آزادی 83/3 بوده که بین 5-2 قرار گرفته است. نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه هریک از سازه‌های این مدل تأثیر معناداری در استرس و بهبود عوامل مرتبط با آن از خود نشان دادند لذا پیشنهاد می‌شود سیاست‌ها و برنامه‌هایی جهت تقویت این عوامل به منظور کنار آمدن بهتر با استرس در نظر گرفته شود.
واژه‌های کلیدی: مدل فراعملی، معلمان، مدل‌سازی معادلات ساختاری
متن کامل [PDF 373 kb]   (1969 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/12/5 | پذیرش: 1393/12/5 | انتشار: 1393/12/5



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 4 - ( 9-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها