[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
نمایه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 12، شماره 4 - ( پاییز 1402 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 484-477 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین سلامت روان و کیفیت تعامل مادر-کودک با نقص توجه-بیش‌فعالی براساس سبک‌های فرزندپروری
مرضیه میردامادی ، سعید حسن زاده ، مسعود غلامعلی لواسانی ، سمیرا وکیلی
دانشیار گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (308 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف از انجام پژوهش پیش‌رو تبیین سلامت روان و کیفیت تعامل مادر-کودک با نقص توجه-بیش‌فعالی براساس سبک‌های فرزندپروری بود.
مواد و روش‌ها ‌: براین اساس روش پژوهش توصیفی و در زمره روش‌های علّی-مقایسه‌ای بود. جامعه شامل مادران با فرزند مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعال در دامنه سنی شش تا دوازده سال در شهر تهران در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ بود. گروه نمونه پژوهش حاضر که به شیوه در دسترس انتخاب شدند، شامل 100 مادر دارای فرزند مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی که به خانه سلامت منطقه 22 شهر تهران مراجعه نمودند، بود. برای شناسایی دانش‌آموز مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی از پرسشنامه گزارش والد CSI4 و مصاحبه‌ تشخیصی بر اساس DSM5 استفاده شد. جمع‌آوری داده‌ها با پرسشنامه‌های سبک فرزندپروری بامریند(بامریند،1991)، مقیاس رابطه والد-کودک (پیانتا،1994)، مقیاس مشکلات رفتاری کودکان(کانرز،1968) و پرسشنامه سلامت روان استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که سلامت روان مادران به تفکیک سبک فرزندپروری بجز در نمره کل سلامت تفاوت معناداری دارد. همچنین در تعامل مادر-کودک نیز تفاوت‌ها براساس نوع سبک فرزندپروری مادران معنادار بود که این معناداری تنها در دو خرده مقیاس رابطه مثبت کلی و تعارض گزارش شد.
نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های بدست آمده می‌توان این گونه بیان نمود که آموزش فرزندپروری و انتخاب سبک‌های مناسب در مادران با کودک ADHD می‌تواند علاوه بر بهبود سلامت روان مادران، در ارتقای کیفی تعامل مادر با کودک خود نیز اثربخش باشد.
واژه‌های کلیدی: تعامل مادر-کودک، سبک فرزندپروری، سلامت روان، نقص توجه-بیش‌فعالی.
متن کامل [PDF 1013 kb]   (122 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/5/7 | پذیرش: 1401/5/22 | انتشار: 1402/9/10
فهرست منابع
1. Association AP, Association AP. Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5. Arlington, VA 2013.
2. Bader M, Tannock R, Hadjikhani N. The Zappel-Philipp a historical example of ADHD Clinics. ADHD Attention Deficit and Hyperactivity Disorders 2018 - 10(2): 119-27. [DOI:10.1007/s12402-017-0239-4]
3. Felt BT, Biermann B, Christner JG, et al. Diagnosis and management of ADHD in children. American Family Physician 2014;90(7): 456-64.
4. Mogavero F, Jager A, Glennon JC. Clock genes, ADHD and aggression. Neuroscience & Biobehavioral Reviews 2018;91: 51-68. [DOI:10.1016/j.neubiorev.2016.11.002]
5. Lee P-c, Lin K-c, Robson D, et al. Parent-child interaction of mothers with depression and their children with ADHD. Research in Developmental Disabilities 2013;34(1): 656-68. [DOI:10.1016/j.ridd.2012.09.009]
6. Amiri M. Effectiveness of parent behavioral training on hyperactivity/impulsivity and rule-breaking behaviors in children with ADHD (hyperactivity-impulsivity domain type). Journal of Research in Psychological Health 2016;9(4): 90-101.
7. Carnes‐Holt K, Bratton SC. The efficacy of child parent relationship therapy for adopted children with attachment disruptions. Journal of Counseling & Development 2014;92(3): 328-37. [DOI:10.1002/j.1556-6676.2014.00160.x]
8. Fatah moghadam L, Arabi z, sahebalzamani m. Family status relationships survey in children with attention deficit hyperactivity disorder( ADHD ). Jundishapur Scientific Medical Journal 2019;18 (2): 117-28.
9. Jafari A, Samadi Javaheri M, Hesampour F. The Comparison of Quality of Mother-Child Relationship and Anger Self-Regulation Skill Between Mothers of Normal and with ADHD Students. Quarterly Journal of Social Work 2017;5(4): 13-24.
10. Farokhzadi F, Mohamadi MR, Alipour A, et al. Comparing the Mental Health of Parents of Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder and with Normal Children. Journal of Exceptional Children 2015;15(2): 43-56.
11. Madani SS, Pournemat M. The effectiveness of positive parenting education for mothers of children with ADHD to reduce symptoms and children's academic achievement. journal of Psychology new Ideas 2020;6 (10): 1-12.
12. Hosseinian S, Poorshahriari M, Nasrollah Kalantari F. The Association between Mothers' Parenting Styles and Self-esteem in Students with and without Hearing Loss. Journal of Exceptional Children2008;7(4): 364-84.
13. Rahimi Pordanjani S, Shokrollahi S. The Effectiveness of localized play therapy on child-parent interaction mothers of ADHD preschool children. Journal of Family Research 2019;15(1): 25-43.
14. Rezaei M, Mirloo MM, Nazari MA. Exploratory Factor Analysis and Validation of Conners' Teacher Rating Scale among Elementary Students in Zanjan. The Journal of New Thoughts on Education 2015;11(1): 39-55.
15. Taghavi SMR. The Normalization of General Health Questionnaire for Shiraz University Students (GHQ-28). Clinical Psychology and Personality2008;6(1): 1-12.
16. Self-Brown S, Frederick K, Binder S, et al. Examining the need for cultural adaptations to an evidence-based parent training program targeting the prevention of child maltreatment. Children and Youth Services Review 2011;33(7): 1166-72. [DOI:10.1016/j.childyouth.2011.02.010]
17. Nejati, A., Mosavi, R., Roshan, R., Mahmodigharaei, J. Effectiveness of Child-Parent Relationship Therapy (CPRT) on the Improvement of Mothers' Parenting of children 8-11 years with ADHD. Journal of Clinical Psychology 2016; 8(1): 37-49.
18. A. The Gorji R, Mahmoodi Comparison between Parenting Styles and General Health in Parent who had Deaf or Mentally-Retarded Children. Journal of Exceptional Education (J Except Educ) 2012;5(113): 15-24.
19. Ghadami M, Kakoo Jouibari AA. Emotional Attitudes of Hearing Disability and Intellectually Disabled Students' Mothers towards their Children. Journal of Exceptional Children 2011;11(3): 283-92.
20. Kaur R, Arora H. Attitudes of Family Members Towards Mentally Handicapped Children and Family Burden. 2010.
21. Ryan TA, Scior K. Medical students' attitudes towards people with intellectual disabilities: A literature review. Research in Developmental Disabilities 2014;35(10): 2316-28. [DOI:10.1016/j.ridd.2014.05.019]
22. hosein pour m, reisi z, gorji y, dehnashi a. Efficacy of Training Executive Functions on the Mother-Child Interaction and Sleep Problems of the Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Psychology of Exceptional Individuals 2021;-: (41) 11
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirdamadi M, Hassanzadeh S, Gholam Ali Lavasani M, Vakili S. Explaining mental health and quality of mother-child interaction with attention deficit-hyperactivity based on parenting styles. aumj 2023; 12 (4) :477-484
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1580-fa.html

میردامادی مرضیه، حسن زاده سعید، غلامعلی لواسانی مسعود، وکیلی سمیرا. تبیین سلامت روان و کیفیت تعامل مادر-کودک با نقص توجه-بیش‌فعالی براساس سبک‌های فرزندپروری. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1402; 12 (4) :477-484

URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1580-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 4 - ( پاییز 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز Alborz University Medical Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645