دوره 14، شماره 2 - ( بهار 1404 1404 )                   جلد 14 شماره 2 صفحات 128-114 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gorji R, Hassanzadeh S, Ghasemzadeh S, GholamAli Lavasani M. Diagnostic Validity of the Persian version of 3rd edition of the Gilliam Autism Rating Scale (GARS-3). aumj 2025; 14 (2) :114-128
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1888-fa.html
گرجی رضا، حسن زاده سعید، قاسم زاده سوگند، غلامعلی لواسانی مسعود. روایی تشخیصی ویرایش سوم مقیاس رتبه‌بندی اتیسم گیلیام (گارز-3). نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1404; 14 (2) :114-128

URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1888-fa.html


1- دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، Shasanz@ut.ac.ir
3- دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (1000 مشاهده)

مقدمه: در سال‌های اخیر اختلال طیف اوتیسم به سبب شیوع بیشتر به عنوان یکی از اختلالات حائز اهمیت عصبی تحولی شناخته شده است و از این رو همواره تشخیص به‌هنگام برای مداخلات اثربخش، مورد تاکید بوده است. یکی از راه‌های تشخیص این اختلال، استفاده از ابزارهایی است که از ویژگی‌های روان‌سنجی مطلوب برخوردارند. مقیاس گارز3 یکی از پرکاربردترین ابزارها در کمک به تشخیص اختلال طیف اتیسم می‌باشد.
روش کار: پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر طرح تحقیق یک پژوهش توصیفی از نوع اعتبارسنجی است. جامعه شامل تمامی افراد 3 تا 22 ساله با اختلال اتیسم است که از این میان تعداد 318 نفر با روش نمونه‌گیری هدفمند به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. لازم به ذکر است که این افراد علاوه بر گروه اتیسم(117 نفر)، از دانش‌آموزان به‌هنجار(52 نفر)، کم‌توان‌ذهنی(94 نفر) و ناشنوا(55 نفر) نیز انتخاب شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که نسخه فارسی مقیاس رتبه‌بندی اوتیسم گیلیام (گارز 3) میان افراد با اختلال طیف اتیسم و افراد به‌هنجار، کم‌توان‌ذهنی و ناشنوا توانایی تشخیصی و افتراقی مطلوبی دارد(0.05>p).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج بدست آمده از یکی از شاخصه‌های مهم روان‌سنجی استفاده از مقیاس رتبه‌بندی اتیسم گیلیام برای غربالگری اختلال طیف اتیسم در کودکان ایرانی توصیه می‌شود و این تاکید علاوه بر برخورداری از  شاخص‌ روان‌سنجی مطلوب در جامعه ایرانی، داشتن معیارهای تشخیصی DSM-5 نیز بر اهمیت استفاده از این مقیاس می‌افزاید.

متن کامل [PDF 339 kb]   (431 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/10/7 | پذیرش: 1403/12/5 | انتشار: 1403/12/13

فهرست منابع
1. APA. American Psychiatric Association, Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. 5th ed. Washington, DC, USA: Arlington va American Psychiatric Association; 2013. 2040 p. [DOI:10.1176/appi.books.9780890425596]
2. Rey GF, Rodríguez JS, Llinares ML, Vicens P, Llauradó CC, Torné MT, et al. A systematic review of instruments for early detection of autism spectrum disorders. International journal of psychology and psychological therapy. 2019;19(1):29-38.
3. Duda M, Daniels J, Wall DP. Clinical Evaluation of a Novel and Mobile Autism Risk Assessment. J Autism Dev Disord. 2016;46(6):1953-61. [DOI:10.1007/s10803-016-2718-4] [PMID] []
4. Gorji R, HassanZadeh S, GhasemZadeh S, GholamAli Lavasani M. Gilliam Autism Rating Scale Psychometric Characteristics Investigation for Diagnosing People as Having Autism in the Iranian Community. Alborz University Medical Journal. 2021;10(4):439-50.
5. Gorji R, Hassanzadeh S, Ghasemzadeh S, Qolamali Lavasani M. Sensitivity and Specificity Gilliam Autism Rating Scale (GARS) in Diagnosis Autism Spectrum Disorders: systematic review. The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam. 2020;8(4):80-9. [DOI:10.29252/shefa.8.4.80]
6. Russell G, Stapley S, Newlove‐Delgado T, Salmon A, White R, Warren F, et al. Time trends in autism diagnosis over 20 years: a UK population‐based cohort study. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 2022;63(6):674-82. [DOI:10.1111/jcpp.13505] [PMID]
7. Baxter AJ, Brugha T, Erskine HE, Scheurer RW, Vos T, Scott JG. The epidemiology and global burden of autism spectrum disorders. Psychological medicine. 2015;45(3):601-13. [DOI:10.1017/S003329171400172X] [PMID]
8. Onaolapo A, Onaolapo O. Global data on autism spectrum disorders prevalence: A review of facts, fallacies and limitations. Universal Journal of Clinical Medicine. 2017;5(2):14-23. [DOI:10.13189/ujcm.2017.050202]
9. Palinkas LA, Mendon SJ, Hamilton AB. Innovations in mixed methods evaluations. Annual review of public health. 2019;40:423. [DOI:10.1146/annurev-publhealth-040218-044215] [PMID] []
10. Samadi SA, McConkey R. Screening for autism in Iranian preschoolers: contrasting M-CHAT and a scale developed in Iran. Journal of autism and developmental disorders. 2015;45(9):2908-16. [DOI:10.1007/s10803-015-2454-1] [PMID]
11. Little SG, Akin-Little A. Preschool, Early Childhood, and Adolescence. In: Matson JL, editor. Handbook of Assessment and Diagnosis of Autism Spectrum Disorder. Cham: Springer International Publishing; 2016. p. 175-90. [DOI:10.1007/978-3-319-27171-2_10]
12. Andersson GW, Gillberg C, Miniscalco C. Pre-school children with suspected autism spectrum disorders: do girls and boys have the same profiles? Res Dev Disabil. 2013;34(1):413-22. [DOI:10.1016/j.ridd.2012.08.025] [PMID]
13. Durkin MS, Elsabbagh M, Barbaro J, Gladstone M, Happe F, Hoekstra RA, et al. Autism screening and diagnosis in low resource settings: challenges and opportunities to enhance research and services worldwide. Autism Research. 2015;8(5):473-6. [DOI:10.1002/aur.1575] [PMID] []
14. Scahill LD. Gabapentin. In: Volkmar FR, editor. Encyclopedia of Autism Spectrum Disorders. New York, NY: Springer New York; 2013. p. 1391-.
15. Randall M, Egberts KJ, Samtani A, Scholten RJ, Hooft L, Livingstone N, et al. Diagnostic tests for autism spectrum disorder (ASD) in preschool children. Cochrane Database Syst Rev. 2018;7:Cd009044. [DOI:10.1002/14651858.CD009044.pub2] [PMID] []
16. McConachie H, Parr JR, Glod M, Hanratty J, Livingstone N, Oono IP, et al. Systematic review of tools to measure outcomes for young children with autism spectrum disorder. Health Technol Assess. 2015;19(41):1-506. [DOI:10.3310/hta19410] [PMID] []
17. Allen RA, Robins DL, Decker SL. Autism spectrum disorders: Neurobiology and current assessment practices. Psychology in the Schools. 2008;45(10):905-17. [DOI:10.1002/pits.20341]
18. Falkmer T, Anderson K, Falkmer M, Horlin C. Diagnostic procedures in autism spectrum disorders: a systematic literature review. European child & adolescent psychiatry. 2013;22(6):329-40. [DOI:10.1007/s00787-013-0375-0] [PMID]
19. Mazefsky CA, Oswald DP. The discriminative ability and diagnostic utility of the ADOS-G, ADI-R, and GARS for children in a clinical setting. Autism. 2006;10(6):533-49. [DOI:10.1177/1362361306068505] [PMID]
20. Lecavalier L. An evaluation of the Gilliam autism rating scale. Journal of autism and developmental disorders. 2005;35(6):795. [DOI:10.1007/s10803-005-0025-6] [PMID]
21. Gorji R, Hassanzadeh S, Ghasemzadeh S, GholamAli Lavasani M. Sensitivity, Specificity, and Accuracy of the Persian Version of 3rd Edition of the Gilliam Autism Rating Scale (GARS- 3): A Descriptive Study. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences. 2021;20(9):989-1002. [DOI:10.52547/jrums.20.9.989]
22. Minaei A, Nazeri S. Psychometric properties of the Gilliam Autism Rating Scale-Third Edition (GARS-3) in individuals with autism: A pilot study. Journal of Exceptional Children. 2018;18(2):113-22.
23. Keyhani S. Psychometric properties of gilliam autism scaling scale based on DSM5. Tehran: University of Tehran; 2016.
24. Stolte M, Hodgetts S, Smith V. A critical review of outcome measures used to evaluate the effectiveness of comprehensive, community based treatment for young children with ASD. Research in Autism Spectrum Disorders. 2016;23:221-34. [DOI:10.1016/j.rasd.2015.12.009]
25. Hayes J, Ford T, Rafeeque H, Russell G. Clinical practice guidelines for diagnosis of autism spectrum disorder in adults and children in the UK: a narrative review. BMC Psychiatry. 2018;18(1):222. [DOI:10.1186/s12888-018-1800-1] [PMID] []
26. Huerta M, Lord C. Diagnostic evaluation of autism spectrum disorders. Pediatric Clinics of North America. 2012;59(1):103. [DOI:10.1016/j.pcl.2011.10.018] [PMID] []
27. Robinson J. Gilliam Autism Rating Scale (GARS). In: Volkmar FR, editor. Encyclopedia of Autism Spectrum Disorders. New York, NY: Springer New York; 2013. p. 1441-4.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Alborz University Medical Journal

Designed & Developed by : Yektaweb