Alborz University Medical Journal
نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز
aumj
Medical Sciences
http://aums.abzums.ac.ir
1
admin
2322-3839
2588-3046
10.61186/aums
fa
jalali
1396
3
1
gregorian
2017
6
1
6
2
online
1
fulltext
fa
بررسی شاخصهای کمی آزمونهای چندگزینهای برخی اعضای هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی البرز و ارتباط آن با متغیرهای دموگرافیک در نیمسال اول 95-94
Assay Quantitative Indicators of Multiple-Choice Tests in Some Faculty Members of Alborz University of Medical Sciences and Its Relationship with Demographic Variables in the First Semester 95-94
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="margin-right:4.0cm;text-align:justify;text-justify:kashida;text-kashida:0%;direction:rtl;unicode-bidi:embed;"><strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">مقدمه:</span></span></strong> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">ارزشیابی پیشرفت تحصیلی بخش مهمی از فرآیند آموزشی بوده و روشهای مختلفی برای ارزشیابی علمی دانشجویان وجود دارد. آزمونهای چندگزینهای رایجترین نوع آزمونها در نظام آموزشی بوده و چنانچه بهدرستی طراحی شوند روش مناسبی برای سنجش آموختههای آنها میباشند.</span></span></p>
<p dir="RTL" style="margin-right:4.0cm;text-align:justify;text-justify:kashida;text-kashida:0%;direction:rtl;unicode-bidi:embed;"><strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف:</span></span></strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> این مطالعه باهدف تعیین </span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">شاخصهای کمی آزمونهای چندگزینهای برخی اعضای هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی البرز و ارتباط آن با متغیرهای دموگرافیک در نیمسال اول 95-94</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> صورت گرفته است.</span></span></p>
<p dir="RTL" style="margin-right:4.0cm;text-align:justify;text-justify:kashida;text-kashida:0%;direction:rtl;unicode-bidi:embed;"><strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">روش کار:</span></span></strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> در این مطالعه </span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">توصیفی- تحلیلی (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">cross sectional</span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">) </span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">تعداد 31 نفر از اعضای هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی البرز </span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">پس از کسب اجازهنامه از معاونت پژوهشی و معاونت آموزشی دانشگاه موردپژوهش قرار گرفتند بدینصورت که محقق نتایج آزمونهای تحلیلشده توسط نرمافزار تحلیل آزمون مستقر در واحد </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">EDC</span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> دانشگاه</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> را بهصورت بینام موردبررسی قرارداد.</span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">، </span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">جداول توزیع فراوانی و آمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن استفاده شد. </span></span></p>
<p dir="RTL" style="margin-right:4.0cm;text-align:justify;text-justify:kashida;text-kashida:0%;direction:rtl;unicode-bidi:embed;"><strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">نتایج:</span></span></strong> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">یافتهها نشان داد که باوجودآنکه اکثر آزمونها از ضریب دشواری قابلقبول برخوردار بوده اما شاخص تمیز آنها در حد ضعیف میباشد. از سوی دیگر اکثر آزمونها از ضریب پایایی کمی برخوردار بودند.</span></span></p>
<p dir="RTL" style="margin-right:4.0cm;text-align:justify;text-justify:kashida;text-kashida:0%;direction:rtl;unicode-bidi:embed;"><strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">نتیجهگیری:</span></span></strong> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش میتوان اینگونه استدلال نمود که اکثر سؤالات مورداستفاده در آزمونها نیازمند بازبینی اساسی بوده و برگزاری کارگاههای آشنایی با طراحی و ارزیابی آزمون بهمنظور آشنایی اساتید و ایجاد بانک سؤالات استاندارد اجتنابناپذیر مینماید.</span></span></p>
<p style="margin-left:119.05pt;"><strong><em>Introduction:</em></strong> Assessment of Educational Progress is an important part of the educational process, there are many ways to evaluate students, the most common type of Examination is multiple choice Questions and if they are properly designed, Become appropriate method for assessing learning.</p>
<p style="margin-left:119.05pt;"><strong><em>Objective:</em></strong> This study aimed to determine quantitative indicators multiple-choice tests, some faculty members of Alborz University of Medical Sciences and its relationship with demographic variables in the first semester 95-94</p>
<p style="margin-left:119.05pt;"><strong><em>Methods:</em></strong> In this cross-sectional study (cross sectional) of 31 faculty members of Alborz University of Medical Sciences after obtaining permission from the Vice Chancellor for Research and the University of Education so that the researchers were examined by the software descriptive and analytical tests EDC unit test analysis software based in University studied anonymous. In order to analyze the data, descriptive statistics such as mean, standard deviation, frequency distribution and Pearson and Spearman correlation coefficient was used inferential.</p>
<p style="margin-left:119.05pt;"><strong><em>Results:</em></strong> Results showed that although the majority of tests have acceptable difficulty factor but their discrimination index is weak, the other had a small majority of test reliability.</p>
<p style="margin-left:119.05pt;"><strong><em>Conclusion:</em></strong> The results of this study can be argued that most of the questions used in the test was in need of fundamental review and be familiar with design workshops and assessment tests in order to meet the teachers and the inevitable creation of standard questions.</p>
شاخصهای کمی, آزمونهای چندگزینهای, اعضای هیئتعلمی
Faculty Members, Multiple-choice tests, Quantitative indicators
107
113
http://aums.abzums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-171&slc_lang=fa&sid=1
M.
Nafar
مهران
نفر
Nafar.mehran@yahoo.com
10031947532846003665
10031947532846003665
Yes
Depatment of Surgical Technology, Instructor, School of Paramedicin, Alborz University of Medical Science, Karaj, Iran
علوم پزشکی البرز
M.
Tayebi
مهدی
طیبی آراسته
10031947532846003666
10031947532846003666
No
Department of Anesthesiology, Associate Professor, Alborz University of Medical, Karaj, Iran
علوم پزشکی البرز
L.
Sadati
لیلا
ساداتی
10031947532846003667
10031947532846003667
No
Depatment of surgical technology, Instructor, School of paramedicin, Alborz University of Medical Science, Karaj, Iran
گروه اتاق عمل، مربی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
B.
Pooragha
بهروز
پورآقا
10031947532846003668
10031947532846003668
No
Education Development Center, Assistant profesor, Alborz University of Medical, Karaj, Iran
مرکز مطالعات و تحقیقات آموزشی، استادیار، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران