Alborz University Medical Journal
نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز
aumj
Medical Sciences
http://aums.abzums.ac.ir
1
admin
2322-3839
2588-3046
10.61186/aums
fa
jalali
1394
8
1
gregorian
2015
11
1
4
4
online
1
fulltext
fa
آیا دروس آموزشی بهداشت روان رشته پرستاری میتواند نگرش دانشجویان را نسبت به انگ اختلالات روانی تغییر دهد؟ نتایج یک بررسی نیمه تجربی در دانشگاه علوم پزشکی البرز
Could Nursing Educational Courses Change the Attitudes of Students to Mental Disorders stigma? A Quasi- Experimental Study in Alborz University of Medical Sciences
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="margin-right: 116.25pt;"><strong>مقدمه:</strong> شیوع اختلالات روانی و بار بیماری ناشی از آن در دنیا به عنوان یکی از چالشهای نظام سلامت مطرح است و ارائه خدمت به افراد دچار اختلالات روانی نیازمند نیروی انسانی کافی و مناسب است. انگ اختلالات روانی علاوه بر تأثیر جدی بر بیماران و خانوادههای آنان مانعی برای ارائه خدمات به بیماران محسوب میشود و از این رو ارایه دهندگان خدمات سلامت لازم است علاوه بر دانش و مهارت، نگرش مناسبی نیز در مورد اختلالات روانی داشته باشند. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر گذراندن دروس پرستاری مرتبط با اختلالات روانی بر تغییر نگرش دانشجویان پرستاری نسبت به انگ اختلالات روانی دردانشگاه علوم پزشکی البرز انجام شد.</p>
<p dir="RTL" style="margin-right: 116.25pt;"><strong>روشها:</strong> مطالعه به صورت شبه تجربی با طرح قبل و بعد انجام شد. تعداد 197 نفر دانشجوی پرستاری که یکی از دروس مرتبط با بهداشت روان را داشتند وارد مطالعه شدند و قبل از شروع ترم و مجدداً پس از پایان برنامه درسی از نظر انگ اختلالات روانی مورد بررسی قرار گرفتند. برای سنجش انگ از پرسشنامه ویرایش شده فارسی<span dir="LTR"> (OMSHC) </span>استفاده شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس یکطرفه، همبستگی پیرسون، آزمون تی جفتی استفاده شد.</p>
<p dir="RTL" style="margin-right: 116.25pt;"><strong>نتایج:</strong> گذراندن هیچ یک از دروس مورد مطالعه، نگرش دانشجویان پرستاری شرکت کننده را به صورت معنیداری بهبود نداد. نمره نگرش دانشجویان بر حسب جنسیت(035/0> <span dir="LTR">p</span>) و نیز وضعیت تاهل دانشجویان (006/0> <span dir="LTR">p</span>) تفاوت مشاهده شد. همچنین بین سن و نمره نگرش یک رابطه خطی معکوس و ضعیف(22/0- <span dir="LTR">, r =</span>003/0> <span dir="LTR">p</span>) وجود داشت.</p>
<p dir="RTL" style="margin-right: 116.25pt;"><strong>نتیجه</strong><strong></strong><strong>گیری:</strong> گذراندن دروس بهداشت روان به صورت فعلی نمی تواند نگرش دانشجویان پرستاری نسبت به بیماران اختلالات روانی را بهبود دهد و لازم است تغییرات لازم در طراحی دروس و نحوه ارایه آن برای حصول نتایج مطلوبتردر نظر گرفته شود.</p>
<p style="margin-left: 116.25pt;"><strong><em>Introduction:</em></strong> The prevalence mental disorders and its burden in the world is one of the most important challenges for health system and service delivery to people with mental disorders need enough and trained manpower. Stigma of mental disorders not only influence patients and their families but also is a barrier for delivering mental health services to the patients, hence beyond the knowledge and expertise, health care providers must have an appropriate attitude especially toward the stigma of mental disorder. The aim of this study was to determine the effect of mental health related courses of nursing curriculum on the nursing student’s attitude about mental disorders in Alborz University of Medical Sciences.</p>
<p style="margin-left: 116.25pt;"><strong><em>Methods:</em></strong> A quasi-experimental study with before and after design was used. All 197 nursing students who had one of the related courses of mental health, were studied for attitudes about mental disorder stigma before and after the semester. Farsi version of OMSHC questionnaire was used to measure nursing student’s attitude. One way ANOVAs, Pearson Correlation and Paired T<span dir="RTL">-</span>Test used for Data analysis.</p>
<p style="margin-left: 116.25pt;"><strong><em>Results:</em></strong> Student’s attitude about mental health stigma didn’t improve after the course lessons. Mental health attitude score was different based on gender (P<0/035) and marital status (P<0.006). There was a weak negative correlation between age and attitude score (r=-0.22, P<0/003).</p>
<p style="margin-left: 116.25pt;"><strong><em>Conclusion:</em></strong> The current educational course and lessons can’t improve the nursing student’s attitudes about the stigma of mental disorders. To get desired outcomes, changing lesson plans and the presentation styles must be considered.</p>
انگ, بیمار روانی,دانشجوی پرستاری, برنامه درسی
Educational curriculum, Mental Illness, Nursing students, Stigma
248
254
http://aums.abzums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-125&slc_lang=fa&sid=1
F.
Kordlou
فاطمه
کردلو
10031947532846002646
10031947532846002646
No
Master of Medical Education, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
K.
Kabir
کوروش
کبیر
Kabir.kourosh@yahoo.com
10031947532846002647
10031947532846002647
Yes
Assistant Professor of Community Medicine, School of Medicine, Alborz University of Medical Sciences, Karaj, Iran
استادیار، پزشکی اجتماعی دانشکده پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
H.
Bahador
حمیداله
بهادر
10031947532846002648
10031947532846002648
No
Assistant Professor of Infectious disease, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
استادیار، متخصص بیماریهای عفونی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
T.
Dehghan nayeri
طیبه
دهقاننیری
10031947532846002649
10031947532846002649
No
Phd Candidate of assessment and measure, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران