AU - Mahmoodi, Ahmad AU - Mashayekh, Maryam AU - Zam, Fatemeh AU - Shahnazari, Mehdi AU - Peymani, Javid TI - The effectiveness of group play therapy with cognitive-behavioral approach on anxiety and social skills of deaf students PT - JOURNAL ARTICLE TA - Alborz-Health JN - Alborz-Health VO - 12 VI - 1 IP - 1 4099 - http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1620-fa.html 4100 - http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1620-fa.pdf SO - Alborz-Health 1 AB  - زمینه و هدف: کودک آسیب‌دیده شنوایی اغلب مشکلات ارتباطی دارد و مشکلات ارتباطی خود می‌تواند به مسائل اجتماعی و رفتاری منجر شود. از این رو هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی بازی درمانی گروهی با رویکرد شناختی- رفتاری بر اضطراب و مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان ناشنوا است. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام دانش‌آموزان پسر ناشنوای مقطع ابتدایی در سال تحصیلی 99-1398 در استان البرز بود. تعداد دانش‌آموزان 45 نفر بود که از این تعداد به روش نمونه‌گیری در دسترس تعداد 30 دانش‌آموز انتخاب شد و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. از مقیاس‌های اضطراب کودکان اسپنس و پرسشنامه مهارت‌های اجتماعی و رفتاری گرشام و الیوت برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان می‌دهد که میزان اضطراب کودکان ناشنوا در گروه آزمایش و پس از اجرای بازی درمانی گروهی با رویکرد شناختی- رفتاری در مقایسه با گروه کنترل کاهش یافته است (p<0/05). همچنین یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که مهارت‌های اجتماعی کودکان ناشنوا در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در پس‌آزمون افزایش معناداری در سطح 05/0 داشته است. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های این پژوهش، بازی درمانی گروهی با رویکرد شناختی- رفتاری، روشی موثر برای کاهش اضطراب و افزایش و تقویت مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان ناشنوا می‌باشد. ایجاد زمینه‌های لازم جهت برگزاری جلسات بازی درمانی گروهی در مدارس ویژه ناشنوایان ضروری به نظر می‌رسد. CP - IRAN IN - Assistant Professor, Department of psychology, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran LG - eng PB - Alborz-Health PG - 23 PT - Research YR - 2022