TY - JOUR T1 - Education Based on Interpersonal Psychotherapy on Postpartum Depression in Mothers of Infants Admitted to Neonatal Intensive Care Unit. TT - بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر روان درمانی بین فردی بر افسردگی پس از زایمان زنان نخست زا دارای نوزاد بستری در بخش مراقبت ویژه: یک کارآزمایی بالینی JF - Alborz-Health JO - Alborz-Health VL - 11 IS - 1 UR - http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1447-fa.html Y1 - 2021 SP - 15 EP - 23 KW - Interpersonal psychotherapy KW - postpartum depression KW - Neonatal intensive care unit N2 - مقدمه: تولد نوزاد نارس احتمال ابتلا به افسردگی پس از زایمان را در مادران افزایش می‌دهد ،مهمترین نیاز والدین نوزادانی که در بخش مراقبت ویژه بستری می‌شوند، نیازهای ارتباطی و اطلاعاتی می‌باشد. این مطالعه باهدف بررسی آموزش با رویکرد رواندرمانی بین فردی بر افسردگی پس از زایمان مادران نخست زا دارای نوزاد نارس بستری در بخش مراقبت ویژه صورت گرفت. مواد و روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه مداخله ای تصادفی شده بود که به صورت موازی بر روی 92مادر نخست زا دارای نوزاد بستری در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان کمالی صورت گرفت. روش نمونه گیری به صورت در دسترس و نمونه‌ها به وسیله بلوک اعداد تصادفی چهارتایی در دو گروه کنترل و مداخله قرار گرفتند. افراد گروه مداخله علاوه بر مراقبتهای روتین 3جلسه مشاوره رواندرمانی بین فردی، دریافت کردند. ابزار گرد آوری اطلاعات دراین مطالعه پرسشنامه افسردگی پس از زایمان ادینبورگ بود. یافته‌ها: هیچگونه تفاوت آماری معنی داری بین مشخصات دموگرافیک در گروه کنترل و مداخله وجود نداشت. نتایج آنالیز واریانس با اندازه­گیری مکرر نشان داد متغیر استرس والدی در طول زمان تغییر معنی­دار داشته است (000/0p=) و بین دو گروه نیز اختلاف معنی­داری مشاهده می­شود(000/0p=). بحث و نتیجه گیری: با توجه به تاثیر روان درمانی بین فردی بر افسردگی پس از زایمان و همچنین کوتاه وکم هزینه بودن این برنامه و امکان آموزش آن توسط ماما‌هاو پرسنل درمانی، پیشنهاد ترکیب این برنامه آموزشی با مداخلات روتین به مادران دارای نوزاد بستری در بخش مراقبتهای ویژه می‌شود. M3 10.29252/aums.11.1.15 ER -