TY - JOUR JF - Alborz-Health JO - aumj VL - 10 IS - 1 PY - 2021 Y1 - 2021/1/01 TI - Effect of Obstetrics and Gynecology Workshops in Clinical Skills Center on Clinical Knowledge and Practice of Medical Students in Alborz University of Medical Sciences in 2018 TT - تاثیرکارگاه‌های مهارت آموزی زنان و زایمان در مرکز مهارت‌های بالینی، بر دانش و عملکرد بالینی کارآموزان پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال 1397 N2 - دانشجویان پزشکی باید در کنار یادگیری آموزه های تئوری، مهارت های بالینی را نیز کسب نمایند. مرکز مهارت های بالینی محیطی ایمن و بدون استرس می‌باشد که در آن دانشجویان پزشکی می‌توانند زیر نظر مربی و با استفاده از امکانات آموزشی به کسب مهارت های شغلی و بالینی در قالب کارگاه های آموزشی بپردازند لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر کارگاه‌های مهارت آموزی در مرکز مهارت‌های بالینی، بر دانش و عملکرد بالینی کارآموزان پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال 1397 انجام شد. مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که در آن کارآموزان بخش زنان رشته پزشکی در سال 97 که مجموعا 46 نفر بودند شرکت داشتند. ابتدا 8 مهارت اصلی بخش زنان به صورت سخنرانی، اسلاید و کار عملی به آنان آموزش داده شد و از آنان یک پیش آزمون کتبی چهارگزینه‌ای و یک پیش آزمون عملی به صورت آسکی OSCE)) - (Objective Structured Clinical Examination) گرفته شد. سپس دانشجویان به روش تصادفی به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند. گروه شاهد برای کارآموزی به بخش زنان معرفی شدند و گروه مورد ابتدا در کارگاه های مهارت آموزی به روش شبیه سازی شده شرکت کردند و سپس به بخش زنان جهت کارآموزی معرفی شدند. پس از اتمام دوره آزمون های کتبی و عملی برای هر دو گروه تکرار شد و مقایسه انجام گرفت. از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (t زوج) برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شد. یافته‌ها: پس از مداخله و تشکیل کارگاه های شبیه سازی شده و اتمام دوره کارآموزی میانگین نمرات پس آزمون کتبی در گروه مورد و شاهد تفاوت معنی داری را نشان داد (P-value= 0.027). در بخش ارزیابی عملکرد نیز پس از مداخله میانگین نمرات آسکی در گروه مورد و شاهد تفاوت معنی‌داری را با یکدیگر نشان داد (P-value= 0.009). یافته‌ها نشان داد که در بخش دانش پایه، میانگین افزایش نمرات پس آزمون در آزمون کتبی در گروه مورد نسبت به گروه شاهد 39/2 نمره بیشتر بود و در بخش عملی افزایش میانگین نمرات گروه مورد نسبت به گروه شاهد 48/19 نمره افزایش داشت. نتیجه‌گیری: با بررسی یافته‌ها و توجه به افزایش نمره آزمون کتبی و عملی در گروه مورد مشخص می‌شود که تشکیل کارگاه‌های مهارت آموزی در مرکز مهارت‌های بالینی قبل از دوره کارورزی، تاثیر مثبتی بر افزایش سطح دانش پایه و افزایش توانمندی دانشجویان در انجام مهارت های مربوط به بخش زنان داشته است. SP - 69 EP - 78 AU - Akbarilakeh, Maryam AU - Yazdani, Shahrooz AU - Badehnoosh, Bita AU - Rahimzadeh, Mitra AU - Aghakhani, Leila AD - School of Management & Medical Education, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran KW - Workshop KW - Skill KW - Simulation KW - Clinical skills center KW - Knowledge KW - Performance UR - http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1252-fa.html DO - 10.29252/aums.10.1.69 ER -