AU - Zarei, F. AU - Shojayizade, D. TI - The Effect of Educational Intervention Based on BASNEF Model to Improve Interpersonal Communication Skills of Nurses PT - JOURNAL ARTICLE TA - Alborz-Health JN - Alborz-Health VO - 1 VI - 3 IP - 3 4099 - http://aums.abzums.ac.ir/article-1-55-fa.html 4100 - http://aums.abzums.ac.ir/article-1-55-fa.pdf SO - Alborz-Health 3 AB  - مقدمه و هدف: ارتباط بین فردی فرآیندی رودر رو، پویا، هدفدار و مشارکتی است. از جمله شاخص‌های مهم برنامه مردم سالم تا سال 2010 ارتباطات مؤثر است و ارتباط بین بیمار و پرستار فرصتی در راستای کوتاه کردن روند بیماری و سرعت بخشیدن بهبودی است. لذا این مطالعه با هدف بررسی تأثیر برنامه آموزشی بر اساس الگوی بزنف در ارتقای مهارت‌های ارتباطی بین فردی پرستاران بیمارستان بوعلی قزوین انجام شد. مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی 20 نفر از پرسنل پرستاری بیمارستان بوعلی که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند شرکت داشتند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه تنظیم شده براساس مدل بزنف بود .مداخله آموزشی در قالب تشکیل جلسات آموزشی به صورت بحث گروهی با حضور پرستاران در زمینه مهارت‌های ارتباطی با بیمار به همراه ارایه بسته آموزشی در قالب کتابچه آموزشی و لوح فشرده صورت گرفت. در نهایت داده‌های هر بخش از مطالعه با به‌کارگیری آزمون‌های آماری توصیفی، Pair –T test استفاده از نرم‌افزار SPSS/Win14 آنالیز و تحلیل گردید. یافته‌ها: میانگین میزان نگرش و آگاهی پرستاران نسبت به مهارت‌های ارتباطی قبل و بعد از مداخله تفاوت معناداری با هم داشتند (05/0p CP - IRAN IN - Research Center of Social, Determinants of Health, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran LG - eng PB - Alborz-Health PG - 173 PT - Research YR - 2012