RT - Journal Article T1 - The Study of Maternal Perception of Preterm Infants and Some Related Factors in Selected Hospitals of Iran University of Medical Sciences JF - Alborz-Health YR - 2015 JO - Alborz-Health VO - 4 IS - 2 UR - http://aums.abzums.ac.ir/article-1-311-fa.html SP - 116 EP - 123 K1 - Infant K1 - Growth and Development K1 - Maternal perception K1 - Premature AB - زمینه و هدف: به منظور تأمین رشد جسمی و تکامل روانی نوزاد، انجام مراقبت مناسب توسط مادر لازم است و این مهم در گرو ایجاد ارتباط هرچه بیشتر مادر با نوزاد است. در صورتی که مادر درک مثبتی از نوزاد خود داشته باشد، ارتباط بهتری با او برقرار خواهد نمود. درک مادر از نوزاد بر اساس درک او از رفتارهای زیستی نوزاد می‌باشد. ویژگی‌های خاص نوزاد نارس، همچنین اضطراب و استرس مادر به دلیل زایمان پیش از موعد بر درک مادر مؤثر می‌باشند. هدف از این پژوهش، مشخص کردن درک مادر از نوزاد نارس و همچنین بررسی برخی عواملی است که ممکن است با درک مادر مرتبط باشند. روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی و نمونه‌ها شامل ۱۵۰ مادر نوزاد نارس بستری در بخش ویژه در بیمارستان‌های منتخب دانشگاه علوم پزشکی ایران بود. داده‌ها از طریق پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و ابزار بررسی درک بروسارد(Broussard)، جمع آوری و با استفاده از روش‌های آماری توصیفی تحلیلی آزمون‌های مجذورکای ، آزمون دقیق فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: غالب مادران دارای نوزاد نارس( ۹۰ درصد) درک منفی و تنها ۱۰ درصد، درک مثبت از نوزاد خود داشتند. اشتغال مادر، عدم اشتغال پدر، گروه سنی مادر، دریافت حمایت از همسر، قصد بارداری، سابقه سقط و سابقه تولد نوزاد مرده با درک مادر از نوزاد نارس به صورت معناداری ارتباط داشتند. بحث و نتیجه گیری: درک منفی از نوزاد نارس شایع است و گروه های خاصی بیشتر در معرض خطر هستند. از آنجا که درک منفی با بروز مشکلات تکاملی و رشدی در دوران کودکی همراه است، تأمین تمهیداتی جهت کاهش اضطراب و استرس مادران و نیز تسهیلاتی در جهت افزایش روابط مؤثر مادر و نوزاد، از سوی تیم درمان ضروری به نظر می‌رسد. با شناخت موارد مستعد و حمایت تیم درمان می‌توان از ایجاد اختلال در روابط، کاستی در مراقبت و مشکلات تکاملی در آینده نوزاد پیشگیری نمود. LA eng UL http://aums.abzums.ac.ir/article-1-311-fa.html M3 10.18869/acadpub.aums.4.2.116 ER -