:: جلد 7 - ::
جلد 7 - صفحات 51-60 برگشت به فهرست نسخه ها
شیوه‌های آموزش به دانشجویان از طریق شیوه‌های یادگیری ایفای نقش و گروه همهمه مبتنی بر تئوری یادگیری بزرگسالان
سارا اسمعیل زاده ساعیه، زهره محمودی، کتایون صالحی، کوروش کبیر، منصوره یزدخواستی
استادیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران ، M.Yazdkhasti@abzums.ac.ir
چکیده:   (1325 مشاهده)
مقدمه: تدریس، فعالیتی هدفمند است و هدف از آن ارتقای یادگیری افراد است. امروزه با پیشرفت علوم در دانشگاه های علوم پزشکی استفاده از روش های مشارکتی، مبتنی بر حل مساله و دانشجومحور مورد تاکید قرار گرفته است. هدف از این مطالعه مروری بر شیوه‌های آموزش به دانشجویان از طریق شیوه‌های نوین یادگیری ایفای نقش و گروه همهمه مبتنی بر تئوری یادگیری بزرگسالان می‌باشد.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه پایگاه های علمی Pubmed, SID، Google scholar، Scopus (2000 تا 2015) و مقالات منتشر شده در مجلات معتبر داخلی در زمینه آموزش پزشکی از جمله IJCME و گام‌های توسعه آموزش پزشکی با استفاده از کلید واژه‌های :  Role playing،  Buzz group، Adult learning theory ، Education مورد جستجو قرار گرفت. بنابر جستجوی انجام شده 23 مقاله مرتبط با توجه به هدف پژوهش انتخاب گردید.
یافته‌ها: شیوه‌های یادگیری بایستی متناسب با نیازها، ویژگی‌های فردی و بستر اجتماعی- فرهنگی افراد باشد. در ضمن گویا و دارای چنان تنوعی باشد که وسایل سازگاری آنان را با محیط زندگی و شغلی خود فراهم سازد. انتخاب شیوه یادگیری بسته به شرایط مختلف و با توجه به هدفها، انگیزه ها، افراد متفاوت، امکانات، زمان، وسایل و ابزار مورد استفاده در یادگیری افراد، متفاوت است. ایفای نقش و گروه همهمه از جمله یادگیری مبتنی بر حل مسئله و مشارکتی است که به سمت استفاده در آموزش حیطه‌های عاطفی تغییر یافته است. روش ایفای نقش و گروه همهمه به لحاظ یادگیری انگیزشی و چالش برانگیز می‌تواند به ارتقای یادگیری دانشجویان کمک نماید و به یادگیری آنها عمق بیشتری بخشد.
نتیجه‌گیری: سازماندهی مطالب و لزوم آشنایی اساتید با راهبردهای یادگیری پویا و مشارکتی بر حسب الگوهای آموزشی تعاملی سبب بارش افکار و یادگیری بهتر دانشجویان می‌گردد.
واژه‌های کلیدی: تئوری یادگیری بزرگسالان، گروه همهمه، ایفای نقش
متن کامل [PDF 195 kb]   (472 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/7/27 | پذیرش: 1397/7/27 | انتشار: 1397/7/27



XML   English Abstract   Print



جلد 7 - برگشت به فهرست نسخه ها