:: دوره 1، شماره 3 - ( 4-1391 ) ::
جلد 1 شماره 3 صفحات 178-173 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر برنامه آموزشی بر اساس الگوی بزنف در ارتقای مهارت‌های ارتباطی بین فردی پرستاران
فاطمه زارعی ، محمدحسین تقدیسی، مهناز صلحی، هادی طهرانی، داوود شجاعی‌زاده
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ایران ، tehrani.hadi420@gmail.com
چکیده:   (15815 مشاهده)
مقدمه و هدف: ارتباط بین فردی فرآیندی رودر رو، پویا، هدفدار و مشارکتی است. از جمله شاخص‌های مهم برنامه مردم سالم تا سال 2010 ارتباطات مؤثر است و ارتباط بین بیمار و پرستار فرصتی در راستای کوتاه کردن روند بیماری و سرعت بخشیدن بهبودی است. لذا این مطالعه با هدف بررسی تأثیر برنامه آموزشی بر اساس الگوی بزنف در ارتقای مهارت‌های ارتباطی بین فردی پرستاران بیمارستان بوعلی قزوین انجام شد. مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی 20 نفر از پرسنل پرستاری بیمارستان بوعلی که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند شرکت داشتند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه تنظیم شده براساس مدل بزنف بود .مداخله آموزشی در قالب تشکیل جلسات آموزشی به صورت بحث گروهی با حضور پرستاران در زمینه مهارت‌های ارتباطی با بیمار به همراه ارایه بسته آموزشی در قالب کتابچه آموزشی و لوح فشرده صورت گرفت. در نهایت داده‌های هر بخش از مطالعه با به‌کارگیری آزمون‌های آماری توصیفی، Pair –T test استفاده از نرم‌افزار SPSS/Win14 آنالیز و تحلیل گردید. یافته‌ها: میانگین میزان نگرش و آگاهی پرستاران نسبت به مهارت‌های ارتباطی قبل و بعد از مداخله تفاوت معناداری با هم داشتند (05/0p<). از نظر پرستاران مهم‌ترین عوامل مؤثر در برقراری ارتباط مؤثر بین فردی فاکتورهایی چون میزان خوش آمد، تماس چشمی، برقراری ارتباط گرم و عدم قطع صحبت بیمار می‌باشد و میزان عوامل مذکور بعد از مداخله دارای تفات معناداری بودند. ( 05/0=p) نتیجه‌گیری: براساس نتایج این پژوهش توانمندی ارتباطی در مراقبت بهداشتی ناکافی و نارسا است و فراگیری و آموزش مهارت‌های ارتباط بین فردی برای پرستاران امری حیاتی و ضروری است و در واقع مهم‌ترین نیاز آموزشی پرستاران آموزش مهارت‌های ارتباطی می‌باشد.
واژه‌های کلیدی: مدل بزنف، پرستار، مهارت ارتباطی
متن کامل [PDF 167 kb]   (3007 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1391/10/17 | پذیرش: 1397/8/21 | انتشار: 1397/8/21



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 3 - ( 4-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها