[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
نمایه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 5، شماره 2 - ( 2-1395 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 94-87 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عملکرد اساتید مشاور ازدیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال 1392
مرضیه داود آبادی ، کوروش کبیر ، ماندانا شیرازی ، صدیقه نجفی پور ، عزت اله خالقی
استادیار گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی البرز، کرج، ایران ، kabir.kourosh @yahoo.com
چکیده:   (4469 مشاهده)

مقدمه: به دلایل مختلف دانشجویان در دوره تحصیل در معرض فشار روانی و موقعیت‌هایی هستند که نیاز به راهنمایی دارند. برنامه‌های استاد مشاور در کمک به مدیریت این وضعیت موفق بوده است. این برنامه‌ها جزء وظایف اصلی دانشگاه است که گاه مورد کم توجهی قرار می‌گیرد و عملکرد آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مطالعه حاضر با هدف تعیین عملکرد اساتید مشاور، در دانشگاه علوم پزشکی البرز انجام شده است.

روش‌ها: در مطالعه مقطعی،  304 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز به صورت تصادفی وارد مطالعه شدند. پرسشنامه پژوهشگر ساخته پس از تایید روایی و پایایی آن، به کار گرفته شد. در تحلیل داده‌ها از آزمونهای تی مستقل، آنالیز واریانس یکطرفه و کای اسکویر استفاده شد.

نتایج: میانگین نمره عملکرد اساتید مشاور53/78 با انحراف معیار 54/22 بود که در حد متوسط ارزیابی می‌شود. عملکرد اساتید مشاور در رشته‌های متفاوت دارای اختلاف معنا دار بود. بین میانگین نمره عملکرد بر حسب جنسیت اساتید، جنسیت دانشجو اختلاف معنادار دیده نشد. عملکرد اساتید مشاور هم جنس با دانشجو در مقایسه با موارد غیرهمجنس به صورت معنادار بالاتر بود(042/0p<). 6/52% از وجود برنامه استاد مشاور در دانشگاه، رضایت داشتند. گروههایی که تعداد دفعات مراجعه بیشتری داشتند، فراوانی رضایت از وجود برنامه استاد مشاور بالاتر(001/0p<) ولی میانگین نمره عملکرد اساتید مشاور پایین تر(001/0p< )بود.

نتیجه‌گیری: لازم است موانع اجرای مناسب برنامه استاد مشاور مشخص و برطرف گردد. تدابیر و مشوق‌های لازم برای اختصاص زمان کافی از سوی اساتید و نیز راهکارهای مشارکت بیشتر دانشجویان در انتخاب استاد راهنما، امکان هم جنس بودن استاد مشاور و دانشجو و استفاده از دانشجوی سال بالایی در کنار استاد مشاور باید در نظر گرفته شود. انجام بررسی عملکرد برنامه با ابزاری استاندارد و یکسان،  توسط وزارت بهداشت در دانشگاههای تابعه لازم است.

واژه‌های کلیدی: استاد مشاور، افت تحصیلی، عملکرد، دانشجو
متن کامل [PDF 253 kb]   (1836 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/3/22 | پذیرش: 1395/3/22 | انتشار: 1395/3/22
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Davoodabadi M, Kabir K, Shirazi M, Najafipoor S, Khalegi E. The Study of Mentor's Performance from Students View in Alborz University of Medical Sciences 2013. aumj 2016; 5 (2) :87-94
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-419-fa.html

داود آبادی مرضیه، کبیر کوروش، شیرازی ماندانا، نجفی پور صدیقه، خالقی عزت اله. بررسی عملکرد اساتید مشاور ازدیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال 1392. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1395; 5 (2) :87-94

URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-419-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 2 - ( 2-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز Alborz University Medical Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645