:: دوره 4، شماره 2 - ( 2-1394 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 109-101 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر رایحه درمانی بر سطح اضطراب امتحان دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی البرز
سحر خوش‌کشت ، توران بهرامی باباحیدری ، مریم شیری ، مریم آقابراری ، مرجان حاج فیروزآبادی ، حمیدرضا جلیلی ، سیامک امیری ، میترا رحیم‌زاده کیوی
کارشناس ارشد پرستاری (گرایش آموزش داخلی- جراحی) ، عضو هیأت علمی گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران ، Sahar_khoshkesht@yahoo.com
چکیده:   (25763 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از دغدغه‌های نظام آموزشی اضطراب امتحان و تعدیل آن است. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر رایحه درمانی بر سطح اضطراب امتحان دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی البرز بود. مواد و روش ها: این پژوهش یک کار آزمایی بالینی دو گروهی و سه سو کور بر روی 91 نفر از دانشجویان پرستاری بود که به روش آسان انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه A و B قرار گرفتند. علایم حیاتی و پرسشنامه اضطراب اشپیلبرگر قبل، 5 دقیقه بعد از مداخله و بعد از امتحان اندازه‌گیری و ثبت شد. سپس از دانشجویان خواسته شد تا شیشه کدری که محتویات آن برای آن ها، مجریان حاضر در کلاس‌ها و مشاور آمار قابل تشخیص نبود را در فاصله 5 سانتی متری بینی نگه داشته و به مدت 10 دقیقه استشمام نمایند. قابل ذکر است که نیمی از شیشه‌ها با 5 قطره عصاره اسطوخودوس و نیمی با 5 قطره آب مقطر پر شده و برچسب A و B زده شده بود. پس از تجزیه و تحلیل داده‌ها نوع ماده موجود در شیشه‌ها فاش و نتایج پژوهش اعلام گردید. یافته‌ها: نتایج نشان داد بین دو گروه تجربه و کنترل از نظر متوسط میزان اضطراب امتحان، میزان ضربان قلب و فشار خون سیستولیک در طول زمان اختلاف آماری معنا داری وجود دارد (009/0، 023/0، 000/0P=). نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان داد که اگرچه رایحه درمانی در کاهش میزان اضطراب امتحان تأثیر آماری معناداری نداشته است اما میزان آن را در طول زمان کاهش می‌دهد.
واژه‌های کلیدی: رایحه درمانی، اسطوخودوس، اضطراب امتحان، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 297 kb]   (2254 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/5/13 | پذیرش: 1394/5/13 | انتشار: 1394/5/13



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 2 - ( 2-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها