دوره 13، شماره 4 - ( پاییز 1403 )                   جلد 13 شماره 4 صفحات 264-254 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Norouzinia R, Shyasi K, Khedmatizare M, Rahmatpour P. Designing and Evaluating Psychometric Properties of two scales of the Factors Contributing to Errors and Reporting Barriers in the Operating Room from the Viewpoints of Student. aumj 2024; 13 (4) :254-264
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1686-fa.html
نوروزی نیا روح انگیز، شیاسی کریم، خدمتی زارع مهسا، رحمت پور پردیس. طراحی و روانسنجی ابزارهای عوامل موثر بر بروز خطا و موانع گزارش دهی آن در اتاق عمل از دیدگاه دانشجویان. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1403; 13 (4) :254-264

URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1686-fa.html


1- استادیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
2- دانشجوی کارشناسی اتاق عمل، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
3- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری داخلی جراحی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
4- پژوهشگر فوق دکترا، مرکز تحقیقات علوم سلامت: پرستاری، دانشکده پرستاری کویمبرا، کویمبرا، پرتغال
چکیده:   (730 مشاهده)
مقدمه: ایمنی بیمار، یکی از عناصر حیاتی برای ارائه مؤثر خدمات مراقبت سلامت است. اتاق‌های عمل بیمارستانها، به عنوان یکی از پرخطرترین محل‌های بیمارستانی است که نیازمند شناسایی عوامل موثر بر بروز خطا و نیز موانع گزارش دهی آن است. این مطالعه با هدف طراحی و ارزیابی ویژگی­های روانسنجی ابزارهای عوامل موثر بر بروز خطا و موانع گزارش دهی آن در اتاق عمل از دیدگاه دانشجویان اتاق عمل و هوشبری در سال 1401 انجام شد.
روش کار: این مطالعه مقطعی تحلیلی در سال 1401 بر روی 270 نفر از دانشجویان اتاق عمل و هوشبری دانشگاه علوم پزشکی البرز انجام شد. در گام اول با استفاده از مرور متون و نظرات پانل خبرگان دو ابزار عوامل موثر بر بروز خطا، و موانع گزارش دهی خطا طراحی و درگام­ بعد روایی صوری، محتوا، سازه، و پایایی ابزارها ارزیابی گردید.
یافته ها:پس از انجام اصلاحات درخواستی در روایی صوری، نسبت روایی محتوا و شاخص روایی محتوا در کلیه گویه ها ارزیابی و بالاتر از 062 و0.7 بود. در روایی سازه، ابزار عوامل موثر بر بروز خطا در اتاق عمل با 22 گویه و چهار عامل شامل عوامل فردی (8گویه)، عوامل آموزشی-مهارتی (6گویه)، عوامل محیطی (4گویه) و عوامل مدیریتی(4گویه) استخراج شد. ضریب آلفای کرونباخ عوامل مذکور از 0.79 تا 0.90 و امگا مک دونالد از 0.7 تا 0.87 محاسبه شد. ابزار عوامل موثر بر گزارش دهی خطا در اتاق عمل با 19 گویه در سه عامل شامل پیامدهای قانونی (11گویه)، عوامل مدیریتی (4گویه) و فرآیند گزارش دهی (4گویه) استخراج شد. ضریب آلفای کرونباخ برای عوامل از 0.86 تا 0.95 و امگا مک دونالد از 0.7 تا 0.89 محاسبه شد.
نتیجه گیری: براساس نتایج این مطالعه، دو ابزار عوامل موثر بر بروز خطا، و موانع گزارش دهی خطا از شاخص های روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار است و می تواند جهت سنجش مفاهیم مذکور در  در اتاق عمل از دیدگاه دانشجویان اتاق عمل و هوشبری استفاده گردد. مدیران آموزشی و درمانی می توانند با شناسایی عوامل موثر بروز خطا و رفع موانع گزارش دهی آن، تصمیمات موثری در جهت کاهش موارد بروز خطا و نیز تسهیل فرآیند گزارش دهی آن در اتاق عمل های بیمارستانی اتخاذ و اجرایی نموده و بدین ترتیب موجب ارتقای ایمنی بیمار شوند.
متن کامل [PDF 488 kb]   (246 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/4/31 | پذیرش: 1402/9/15 | انتشار: 1403/9/10

فهرست منابع
1. Chen I-C, Li H-H. Measuring patient safety culture in Taiwan using the Hospital Survey on Patient Safety Culture (HSOPSC). BMC Health Services Research. 2010; 10(1):152. [DOI:10.1186/1472-6963-10-152. PMid:20529246 PMCid:PMC2903582]
2. Bodur S, Filiz E. Validity and reliability of Turkish version of Hospital Survey on Patient Safety Culture and perception of patient safety in public hospitals in Turkey. BMC Health Services Research.2010; 10(28):1-9. [DOI:10.1186/1472-6963-10-28. PMid:20109186 PMCid:PMC2835702]
3. Zwart DL, Langelaan M, van de Vooren RC, Kuyvenhoven MM, Kalkman CJ, Verheij TJ, et al. Patient safety culture measurement in general practice. Clinimetric properties of'SCOPE'. BMC Fam Pract. 2011; 12(117):1-7. [DOI:10.1186/1471-2296-12-117. PMid:22040087 PMCid:PMC3228702]
4. Elliott RA, Lee CY, Beanland C, Vakil K, Goeman D. Medicines Management, Medication Errors and Adverse Medication Events in Older People Referred to a Community Nursing Service, A Retrospective Observational Study.Drugs Real World Outcomes 2016;3:13-24. [DOI:10.1007/s40801-016-0065-6. PMid:27747809 PMCid:PMC4819471]
5. Gorji HA, Ravaghi H, Pirouzi M, Mansourzade A. Utilizing integrated prospective and retrospective risk analysis Method on general processes patient flow in operating room in Seyed Alshohada Hospital in Semirom, Iran. Health Information Management 2013; 3:1-10.
6. khammarnia m, ravangard r, ghanbari jahromi m, moradi a. Survey of Medical Errors in Shiraz Public Hospitals: 2013. Hospital. 2014; 13(3): 17-24. [In Persian].
7. Ugur E, Kara S, Yildirim S, Akbal E. Medical errors and patient safety in the operating room. Age. 2016; 33(6.53):19-50.
8. Weerakkody RA, Cheshire NJ, Riga C, Lear R, Hamady MS, Moorthy K, et al. Surgical technology and operating-room safety failures: A systematic review of quantitative studies. BMJ Quality and Safety. 2013; 22(9): 710-8. DOI: 10.1136/bmjqs-2012-001778. [DOI:10.1136/bmjqs-2012-001778. PMid:23886892]
9. Zagheri Tafreshi M, Rassouli M, Zayeri F, Pazookian M. Development of nurses' medication error model: Mixed method. Quarterly Journal of Nersing Management. 2014; 3(3): 50-3. [In Persian].
10. Schwappach DL, Frank O, Davis RE. A vignette study to examine health care professionals' attitudes towards patient involvement in error prevention. Journal of evaluation in clinical practice. 2013; 19(5): 840-8. DOI: 10.1111/j.1365-2753.2012. 01861. X. [DOI:10.1111/j.1365-2753.2012.01861.x. PMid:22639922]
11. Ontario HQ. Patient safety learning systems: A systematic review and qualitative synthesis. Ontario health technology assessment series. 2017; 17(3): 1.
12. farzi s, Abedi HA, Ghodousi A, Yazdannik AR. Medication Errors Experiences of Nurses Who Working in Hospitals of Isfahan at 2014. Journal of qualitative Research in Health Sciences. 2014; 2(4): 310-9. [In Persian]
13. Louis MY, Hussain LR, Dhanraj DN, Khan BS, Jung SR, Quiles WR, et al. Improving patient safety event reporting among residents and teaching faculty. Ochsner J. 2016; 16(1): 73-80.
14. Sarhadi M, Sheikhbardsiri H, Dastras M, Moein H. A Comparative Study of Barriers to Reporting Medication Errors in Nursing Students in Zahedan University of Medical Sciences, Iran, in 2013. Journal of Management Medical and Information School 2014; 2 (1): 38-46. [In Persian].
15. Heidari S, Shahabinejad M, Soltani A, Abdoli F. Rate and type of medication errors and factors in preventing the report of them in the nursing students. Community Health journal. 2013; 2, 3(7): 48-55. [In Persian].
16. Kouhestani H, Baghcheghi N. Refusal in Reporting Medication Errors from the Viewpoints of Nursing Students in Arak University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2009; 8(2): 285-91. [In Persian].
17. Yaghoobi M, Navidian A, Charkhat-Gorgich EA-H, Chackerzahi F, Salehiniya H. Survey of medication errors in nursing student and reasons for not reporting it from their perspective. Journal of nurse and physician within war 2015; 3 (6): 5-11. [In Persian].
18. Chard R. How perioperative Define, Attribute Causes of, and React to Intraoperative nursing errors, Duquesne University. 2006; 1-156.
19. Taifoori L, Valiee S. Understanding or Nurses' Reactions to Errors and Using This Understanding to Improve Patient Safety. ORNAC Journal 2015; 33 (3): 13-22.
20. Azarabad Sh, Zaman SS, Nouri B, Vallie S. Frequency, Causes and Reporting Barriers of Nursing Errors in the operating Room, Journal of Medical Education Research. 2017; 1-27. [In Persian]. [DOI:10.29252/rme.10.2.18]
21. Nemati M, Mohammedzade zarandkesh Sh, Ebrahimi Abianeh E. Investigating the Causes and Factors Affecting Errors in the Operating room. Staff perspective. Journal of Medical Sciences Azad University of Medical Sciences. 2018; 28; 153-161. [In Persian]. [DOI:10.29252/iau.28.2.153]
22. Anderson B, Stumpf PG, Schulkin J. Medical error reporting, patient safety, and the physician. J patient saf. 2009; 5(3): 176-9. DOI: 10.1097/PTS.0b013e3181b320b0 PMID: 19927051. [DOI:10.1097/PTS.0b013e3181b320b0. PMid:19927051]
23. Hannani S, Khachian A, Haghani H, Rahmani V. Identification of Medical Errors Reporting Barries from the Viewpoints of Operating Room Technologists in Educational and Therapeutic Centers Affiliated to Iran University of Medical Sciences, Journal of Military Caring Sciences. 2020; 7(1): (Serial Number: 23) [In Persian]. [DOI:10.29252/mcs.7.1.53]
24. Vahedi Sh, Rezaei S, Nouri B, Valiee S. A Survey on the Causes of Not Reporting Medication Errors in Nursing Students of Kurdistan University of Medical Sciences, Zanco Medical Sciences. 2017; 19-31.[ In Persian].
25. Khalili Z, Shamsizadeh M, Fallahian Gh, Tohidi Sh, Ali-Mohammadi N, Tapak L. The Types and Causes of Medication Errors and Barries in Reporting it in Internship Nursing Midwifery Faculty, Journal of Scientific Researchers. 2019; 17(3): 16-25 doi:10.29252/psj.17.3.16. [DOI:10.52547/psj.17.3.16]
26. Rahmatpour P, Peyrovi H, Sharif Nia H. Development and psychometric evaluation of postgraduate nursing student academic satisfaction scale. Nursing Open. 2021 May;8(3):1145-56. [DOI:10.1002/nop2.727. PMid:34482656 PMCid:PMC8046041]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Alborz University Medical Journal

Designed & Developed by : Yektaweb