:: دوره 12، شماره 4 - ( پاییز 1402 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 416-408 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تأثیر دو روش آموزشی مختلف ( حضوری و مجازی) ﺑر توانایی تعیین رنگ دندان، توسط دانشجویان دندانپزشکی البرز
مریم محمدی ، باقر گل محمدی فرید
دندانپزشک،البرز، ایران.
چکیده:   (372 مشاهده)
مقدمه: رنگ یکی از مهمترین و پیچیده ترین اجزا در دندانپزشکی زیبایی است. تطابق رنگ دندان با ترمیم از سخت ترین کارها در دندانپزشکی ترمیمی محسوب می شود. یکی از جنبه های مهم آموزش دندانپزشکی آموزش و فراگیری تطابق رنگ است. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر روش آموزش حضوری و مجازی بر بهبود توانایی تعیین رنگ توسط دانشجویان دندانپزشکی دانشکده دندانپزشکی البرز بود .
مواد و روش‌ها: در این مطالعه‌ی مورد- شاهدی، 40 نفر از دانشجویان دوره بالینی دندانپزشکی البرز به تصادف به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول به صورت حضوری و گروه دوم به صورت مجازی تحت آموزش تطابق رنگ قرار گرفتند. از دانشجویان خواسته شد قبل، بعد و یک ماه بعد از آموزش با استفاده از سری تعیین رنگ ویتا کلاسیک، به تعیین رنگ نمونه ها بپردازند. نتایج با آزمونهای آماری کای-دو و دقیق فیشر و با نرم افزار آماری SPSS v24  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ­ها: آموزش در هر دو گروه موثر بود ولی بین روش آموزش حضوری و مجازی تفاوتی مشاهده نشد در بررسی رابطه بین جنس و ترم تحصیلی با توانایی تشخیص رنگ دندان در هر دو روش حضوری و مجازی تفاوت معنی داری مشاهده نگردید.
نتیجه‌گیری: آموزش حضوری و مجازی در بهبود دقت تعیین رنگ تاثیری ندارد و نیاز به تبیین و تداوم آموزشهای لازم در این زمینه در دندانپزشکان عمومی و دانشجویان دندانپزشکی جهت ارتقای سطح دانش و آگاهی آنان در زمینه توانمندی تعیین رنگ را نشان می دهد.
واژه‌های کلیدی: آموزش، تعیین رنگ دندان، ته رنگ
متن کامل [PDF 824 kb]   (261 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی کاربردی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/3/19 | پذیرش: 1402/3/23 | انتشار: 1402/9/10
فهرست منابع
1. Sturdevant CM RT, Heymann HO, Sturdevant JR. The Art and Science of Operative Dentistry. 2001;4th Ed. St. Louis: The C.V Mosby Co. 2001;Chap15:593-604.
2. J S. light and color in dentistry. 1st Ed. Tehran, jahade daneshgahi; shahid beheshti university. 1985;chap 4:91-4.
3. Cal E, Güneri P, Kose T. Comparison of digital and spectrophotometric measurements of colour shade guides. Journal of oral rehabilitation. 2006;33(3):221-8. [DOI:10.1111/j.1365-2842.2005.01560.x]
4. Dozić A, Kleverlaan CJ, El‐Zohairy A, Feilzer AJ, Khashayar G. Performance of five commercially available tooth color‐measuring devices. Journal of Prosthodontics. 2007;16(2):93-100. [DOI:10.1111/j.1532-849X.2007.00163.x]
5. Fondriest J. Shade matching in restorative dentistry: the science and strategies. International Journal of Periodontics and Restorative Dentistry. 2003;23(5):467-80.
6. Yoshida A, Miller L, Da Silva JD, ISHIKAWA‐NAGAI S. Spectrophotometric analysis of tooth color reproduction on anterior all‐ceramic crowns: part 2: color reproduction and its transfer from in vitro to in vivo. Journal of esthetic and restorative dentistry. 2010;22(1):53-63. [DOI:10.1111/j.1708-8240.2009.00312.x]
7. Egger B. Natural color concept; A systematic approach to visual shade selection. QDT. 2003;26:161-70.
8. Okhovati, Ghohestani S, Islaminejad, Marzoni Hz, Mehran, Jahromi M, et al. Knowledge, attitude and skills of medical students towards e-learning; Kerman University of Medical Sciences. Bimonthly Journal of Education Strategies in Medical Sciences. 2015;8(1):51-8.
9. Kafash J, Karim. Dental Color Matching: Conventional or Digital Methods.
10. Hatami M, Hosseini Yekani A, Vaez K. Evaluation of Knowledge and Practice of Yazd General Practitioners about Shade Selection of Fixed Dental Prosthesis in 2019. The Journal of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences. 2022;29(10):4189-97. [DOI:10.18502/ssu.v29i10.8210]
11. Hugo B, Witzel T, Klaiber B. Comparison of in vivo visual and computer-aided tooth shade determination. Clinical Oral Investigations. 2005;9(4):244-50. [DOI:10.1007/s00784-005-0014-3]
12. Brewer JD, Wee A, Seghi R. Advances in color matching. Dental Clinics. 2004;48(2):341-58. [DOI:10.1016/j.cden.2004.01.004]
13. Çapa N, Kazazoğlu E, Çalikkocaoğlu S. Evaluating factors that affect the shade-matching ability of dentists, dental staff members and laypeople. The Journal of the American Dental Association. 2010;141(1):71-6. [DOI:10.14219/jada.archive.2010.0023]
14. Abbasi DM, Rahmani DA, Omrani DLR, Moradi DZ, Tabatabai DMH, Valizadeh DS. Comparison of the effect of two different educational methods on improving the ability to determine tooth color by dental students. Journal of Dental Medicine. 2018;31(3).
15. Azin N, Ali N, Arezoo E, Alireza A. Comparison of E-learning and traditional classroom instruction of dental public health for dental students of Shahid Beheshti dental school during 2010-2011. Journal Dental School 2012; 30(3):174-183.
16. Sarabadani J, Dehghani Tafti M, Labafchi A, Javan Rashid A. Comparing training of" lasers in dentistry" by two mobile-based and booklet approach training methods in dentistry students. Journal of Mashhad Dental School. 2019;43(3):287-94.
17. Alfouzan AF, Alqahtani HM, Tashkandi EA. The effect of color training of dental students' on dental shades matching quality. Journal of Esthetic and Restorative Dentistry. 2017;29(5):346-51. [DOI:10.1111/jerd.12284]
18. Ghahramanloo A, Goharian R, Esmaeeli H. Evaluation of shade selection repeatability with vita-classic & 3dmaster by two groups of male and female students of Mashhad Dental School. Journal of Mashhad Dental School. 2008;32(3):213-20.



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 4 - ( پاییز 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها