دوره 2، شماره 4 - ( 7-1392 )                   جلد 2 شماره 4 صفحات 236-227 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- کارشناس ارشد بیهوشی دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران ، bakhsha_fo@yahoo.com
2- کارشناس ارشد پرستاری، سو پر وایزر آموزشی مرکز آموزشی درمانی صیاد شیرازی گرگان، ایران
3- کارشناس ارشد اپیدمیولوژی، حوزه معاونت تحقیقات و فن‌آوری، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
4- کارشناس ارشد بیهوشی دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
5- کارشناسی بیهوشی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
چکیده:   (6799 مشاهده)
زمینه و هدف :‌‌دانشجویان‌ به‌ لحاظ‌ موقعیت‌ خاص‌ اجتماعی‌ و تحصیلی‌ در معرض‌ استرس‌ها و فشارهای‌ روانی‌ متعدد قرار دارند. دفتر مشاوره‌ به‌منظور ارائه مشاوره مفید و مؤثر، افزایش‌ توانمندی‌ و مهارت‌های‌ سازگاری‌ دانشجویان تاسیس شده .این مطالعه با هدف علل مراجعه دانشجویان به مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی گلستان طی سال‌های 88-1387 انجام شده است. روش بررسی: این مطالعه توصیفی تحلیلی طی سال‌های 88 -1387بر روی 345 دانشجوی رشته‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی گلستان که به مرکز مشاوره به صورت سرشماری مراجعه نمودند صورت گرفت. ابزار گردآوری داده‌ها حاصل فرم تدوین شده مبتنی بر اهداف خود مرکز مشاوره وزارت بهداشت بود .داده‌ها از طریق نرم افزار آماری s‏pss و ازطریق آمارتوصیفی و آزمون کای دو وAnova با سطح معنی داری 0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: فراوانی علت مراجعه دانشجویان به مرکز مشاوره در سال‌های 88-1387 نشان داد که از مجموع345 نفر بیشترین تعداد مراجعات به ترتیب عبارت بودند از154نفر(6/44%) بعلت مشکلات روحی،66 نفر( 1/19%) بعلت مشکل ازدواج،45 نفر(13%)بعلت مشکل تحصیلی، 39 نفر ( 3/11%) بعلت مشکل ارتباط، 29 نفر(4/8%) به علت مشکل خودکشی و 12 نفر (5/3%) سایر علت بودند. نتیجه‌گیری: یافته‌های این تحقیق بیانگر مشکلات روحی، عاطفی، تحصیلی، رفتاری، شناختی، خانوادگی و مسائل مربوط به ازدواج دانشجویان می‌باشد. شناسائی، تشخیص، تعدیل و رفع زودرس نارسائی ها اهمیت گسترش سیستم‌های مراقبت روحی و درمان‌های حمایتی مراکز مشاوره را مورد تایید قرار می‌دهد.
واژه‌های کلیدی: علل مراجعه، دانشجویان، مشاوره
متن کامل [PDF 299 kb]   (1955 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/12/19 | پذیرش: 1392/12/19 | انتشار: 1392/12/19

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.