آزمون و اعتباریابی مدل نقش بازیابی تعاملی اطلاعات در توانمندی روانشناختی اعضای هیات علمی: مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی البرز
|
پروانه کریمپور آذر ، سودابه شاپوری ، هاجر زارعی ، احمد سعیدی |
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایران ، shapoori110@yahoo.com |
|
چکیده: (1172 مشاهده) |
زمینه و هدف: تأثیر بازیابی تعاملی اطلاعات در بهبود فرآیند آموزش و توانمندی اعضای هیات علمی در زمینههای تدریس و پژوهش سبب تحقق هر چه بیشتر رسالت و اهداف گسترده دانشگاهها و مراکز آموزش عالی میگردد. در پژوهش حاضر به آزمون و اعتباریابی مدل نقش بازیابی تعاملی اطلاعات در توانمندی روانشناختی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز پرداخته شده است.
مواد و روشها: این پژوهش، مطالعهای کاربردی و از نوع توصیفی -پیمایشی بود و نمونه آماری شامل 120 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال 1397 بود. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه محقق ساخته توانمندی روانشناختی و پرسشنامه محقق ساخته بازیابی تعاملی اطلاعات بود. گزارهها براساس مقیاس لیکرت امتیاز داده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از بسته نرم افزاری SPSS نسخه 22 استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که بازیابی تعاملی اطلاعات در توانمندی روانشناختی اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز تاثیر مثبت و معناداری دارد.
نتیجهگیری: با توجه به اهمیت توانمندی مدرسین و پیشبرد کیفیت آموزش، بازیابی تعاملی اطلاعات میتواند مهارتهای پایهای کیفیت آموزش را تحت تأثیر قرار داده و تقویت نماید و در یک محیط فراگیر محور، سبب ارتقا گردد. |
|
واژههای کلیدی: بازیابی تعاملی اطلاعات، توانمندی روانشناختی، اعضای هیئت علمی، دانشگاه علوم پزشکی البرز |
|
متن کامل [PDF 1393 kb]
(410 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/4/20 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار: 1400/3/10
|
|
|
|