:: دوره 10، شماره 2 - ( بهار 1400 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 195-185 برگشت به فهرست نسخه ها
آزمون و اعتباریابی مدل نقش بازیابی تعاملی اطلاعات در توانمندی روانشناختی اعضای هیات علمی: مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی البرز
پروانه کریم‌پور آذر ، سودابه شاپوری ، هاجر زارعی ، احمد سعیدی
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایران ، shapoori110@yahoo.com
چکیده:   (1172 مشاهده)
زمینه و هدف: تأثیر بازیابی تعاملی اطلاعات در بهبود فرآیند آموزش و توانمندی اعضای هیات علمی در زمینههای تدریس و پژوهش سبب تحقق هر چه بیشتر رسالت و اهداف گسترده دانشگاهها و مراکز آموزش عالی میگردد. در پژوهش حاضر به آزمون و اعتباریابی مدل نقش بازیابی تعاملی اطلاعات در توانمندی روانشناختی اعضای  هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز پرداخته شده است.
مواد و روشها: این پژوهش، مطالعه‌ای کاربردی و از نوع توصیفی -پیمایشی بود و نمونه آماری شامل 120 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال 1397 بود. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسش‌نامه محقق ساخته توانمندی روانشناختی و پرسش‌نامه محقق ساخته‌ بازیابی تعاملی اطلاعات بود. گزاره‌ها براساس مقیاس لیکرت امتیاز داده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها، از بسته نرم افزاری SPSS  نسخه 22 استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که بازیابی تعاملی اطلاعات در توانمندی روانشناختی اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز تاثیر مثبت و معناداری دارد.
نتیجه‌گیری: با توجه به اهمیت توانمندی مدرسین و پیشبرد کیفیت آموزش، بازیابی تعاملی اطلاعات می‌تواند مهارت‌های پایه‌ای کیفیت آموزش را تحت تأثیر قرار داده و تقویت نماید و در یک محیط فراگیر محور، سبب ارتقا گردد.
واژه‌های کلیدی: بازیابی تعاملی اطلاعات، توانمندی روانشناختی، اعضای هیئت علمی، دانشگاه علوم پزشکی البرز
متن کامل [PDF 1393 kb]   (410 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/20 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار: 1400/3/10



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 2 - ( بهار 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها