[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 3 - ( 6-1400 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 361-373 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی میزان آگاهی و نگرش مصرف‌کننده در خصوص نشانگر رنگی تغذیه‌ای مندرج در برچسب محصولات غذایی و آشامیدنی در شهرستان کرج
رضا سامنی ، عاطفه اسلامی ، افشین افشار، جلال غفارزاده
کارشناس نظارت بر محصولات غذایی و آشامیدنی، معاونت غذا و دارو، دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی البرز،کرج، ایران ، Atefe.em@gmail.com
چکیده:   (312 مشاهده)
زمینه و هدف: جامعه سالم زیربنای توسعه هر کشور بوده و یکی از راه‌های نیل به این هدف برخورداری از تغذیه صحیح می‌باشد. بنابراین در اختیار قرار دادن اطلاعات فرآورده‌های غذایی به‌صورت شفاف و قابل‌درک به مصرف‌کننده ضروری است. برچسب‌گذاری به عنوان ابزاری مهم جهت اطلاع‌رسانی به مصرف‌کنندگان و سازمان‌های ناظر اهمیت ویژه‌ای دارد و اصلی‌ترین وسیله تبادل اطلاعات بین تولیدکننده از یک‌سو با خریدار و مصرف‌کننده از سوی دیگر است. در ایران طبق ضابطه‌های سازمان غذا و دارو، درج نشانگر رنگی تغذیه‌ای بر روی برچسب محصولات غذایی و آشامیدنی الزامی گردیده است. این نشانگر شامل پنج فاکتور مهم تغذیه‌ای شامل انرژی، چربی، نمک و اسیدهای چرب ترانس می‌باشد که علاوه بر درج مقادیر آن با رنگ‌های سبز، نارنجی و قرمز تعیین می گردند. استفاده از نشانگرهای رنگی باعث می‌شود که خریداران مواد غذایی در نقطه خرید ملاحظات سلامتی را در نظر بگیرند.
با توجه به اجباری شدن درج نشانگر رنگی تغذیه ای از سوی سازمان غذا و دارو هدف از این پژوهش بررسی آگاهی و نگرش مصرف کننده در این خصوص و ارتباط آن با برخی از فاکتورها مانند جنس سن، تحصیلات، محل زندگی و ... همچنین تعیین برخی از عوامل موثر در خرید محصولات غذایی و آشامیدنی توسط مصرف کننده می باشد.
مواد و روش‌ها: با توجه به اجباری شدن درج نشانگر رنگی تغذیه‌‌ای بر روی برچسب محصولات غذایی و آشامیدنی از سوی سازمان غذا و دارو ایران، در این پژوهش توصیفی- تحلیلی مقطعی میزان آگاهی و نحوه نگرش مصرف‌‌کنندگان در مورد این برچسب‌‌ها در 15 فروشگاه مواد غذایی سطح شهر کرج از طریق پرکردن پرسشنامه توسط 912 نفر از خریداران بررسی‌ گردید.
 یافته ها: نتایج نشان داد که حدود 28 درصد افراد تاکنون از نشانگر رنگی تغذیه‌‌ای استفاده کرده‌اند. همچنین میزان تحصیلات ارتباط معناداری و مستقیمی با استفاده از نشانگر رنگی داشت، اما سن و جنسیت تأثیر معناداری بر روی آن نشان نداد. بیشترین منبع برای کسب اطلاعات تغذیه‌ای اینترنت و شبکه‌‌های اجتماعی است و مهم‌ترین فاکتوری که مصرف‌کننده در هنگام خرید مواد غذایی به آن توجه دارد، تاریخ تولید و انقضا بود که حدود 74% افراد شرکت‌کننده را شامل می‌‌شد.
نتیجه گیری: درمجموع نتایج نشان می‌‌دهد افراد جامعه علاقمندند در انتخاب خود موارد تغذیه‌ای را لحاظ کنند، اما اطلاعات و دانش در این زمینه کافی نیست و ضروری است از طریق ارگان های مسئول و همچنین رسانه‌‌های جمعی این آموزش‌‌ها به‌صورت مستمر و مداوم صورت گیرد.
واژه‌های کلیدی: برچسب، نشانگر رنگی‌‌ تغذیه‌ای، سهم ماده غذایی
متن کامل [PDF 2011 kb]   (99 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/6/5 | پذیرش: 1400/6/10 | انتشار: 1400/6/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sameni R, Eslami A, Afshar A, Ghafarzade J. Investigation on the Level of Awareness and Aattitude of Consumers Regarding the Traffic Lights Nutrition Information in the Label of Food and Beverage Products in Karaj. aumj. 2021; 10 (3) :361-373
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1371-fa.html

سامنی رضا، اسلامی عاطفه، افشار افشین، غفارزاده جلال. بررسی میزان آگاهی و نگرش مصرف‌کننده در خصوص نشانگر رنگی تغذیه‌ای مندرج در برچسب محصولات غذایی و آشامیدنی در شهرستان کرج. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1400; 10 (3) :361-373

URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1371-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 3 - ( 6-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز Alborz University Medical Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4341