Alborz University Medical Journal
نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز
aumj
Medical Sciences
http://aums.abzums.ac.ir
1
admin
2322-3839
2588-3046
10.61186/aums
fa
jalali
1396
6
1
gregorian
2017
9
1
6
3
online
1
fulltext
fa
سنجش میزان آمادگی یادگیری الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی البرز
E-learning Readiness Assessment in Alborz University of Medical Sciences
عمومى
General
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">زمینه و هدف:</span></span></strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> در محیط متلاطم و پویای کنونی، سازمانها مزیت رقابتی خود را در کسب اطلاعات نوین و دانش تخصصی میدانند و همگامی با تغییر و تحولات محیطی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. یکی از مهمترین مباحث سازمانی در این محیط پویا در چارچوب اهمیت دانش سازمانی، یادگیری است. درواقع سازمان یادگیرنده همزمان با تغییرات محیطی خود را با آن تطبیق و بهرهوری خود را افزایش میدهد. یکی از ابزارهایی که باعث این امر میگردد، سیستمهای یادگیری الکترونیکی است</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">.</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> درواقع این سیستمها باعث میشوند که کارکنان در طول کار راهه شغلی خود بتوانند مهارت و دانش خود را بهروز نمایند. الزامات استفاده از این ابزار، سنجش آمادگی سازمان برای پیادهسازی آن است. در پژوهش حاضر به بررسی آمادگی دانشگاه علوم پزشکی البرز جهت پیادهسازی این نوع یادگیری پرداختهشده است. </span></span><br>
<strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">روش بررسی:</span></span></strong> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">این پژوهش ماهیتی توصیفی داشته و از نوع تحلیل همبستگی است؛ از منظر هدف، پژوهشی کاربردی است که در یک سازمان بهصورت مطالعه موردی به کمک ابزار پرسشنامه انجامگرفته است. جامعه آماری پژوهش 987 نفر از مدیران و کارکنان است و نمونه آماری برابر با 272 نفر است. جمعآوری دادهها در یک مرحله و توسط پژوهشگر انجام گرفت و پسازآن دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در نرمافزار </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">SPSS</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">یافتهها:</span></span></strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> نتایج حاکی از آن است که سازمان مذکور در حالت کلی آمادگی لازم برای توسعه این سیستمها را دارا است. برای توسعه موفق سیستم یادگیری الکترونیکی به سازمان مذکور توصیه میگردد تا در دو بعد حمایت سازمانی و مالی، سیاستها و استراتژیهای مناسبتری را پیادهسازی نماید. </span></span><br>
<strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">نتیجهگیری:</span></span></strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> دانشگاه</span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">علوم پزشکی البرز آمادگی</span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">لازم برای پیادهسازی یادگیری</span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">الکترونیکی دارد.</span></span>
<strong><em>Introduction:</em></strong> In today's dynamic and turbulent environments, organization know their competitive advantage to obtain new information and specialized knowledge and is of great importance to keep pace with environmental changes. One of the most important organizational issues in this dynamic environment is in terms of the importance of knowledge organizational learning. In fact, learning organization adjusts itself with changing environment and increases its productivity. One tool causing it, is e-learning systems. In fact, these systems provide opportunity to staff to update their skills and knowledge during the work. One requirement of using this tool is assessing organizational readiness for its implementation. In this research, E-learning Readiness in Alborz University of Medical Sciences has been investigated.<br>
<strong><em>Methods:</em></strong> This research is descriptive and in the type of analysis, it is a correlational survey. From the perspective of objective, it is an applied research that was conducted using questionnaires in an organization as a case study. The statistical population was 987 managers and employees, and the statistical sample was 272 people. The data was gathered in one step by the researcher, then analyzed in SPSS by using the descriptive statistics<br>
<strong><em>Results:</em></strong> The results indicate that the mentioned organization, in general, has necessary readiness to develop these systems. For the successful development of E-learning system, there are two recommendations for the organization: organizational support and improvement of financial policies to implement more appropriate strategies.<br>
<strong><em>Conclusions:</em></strong> There is enough E-learning Readiness in Alborz University of Medical Sciences.
یادگیری, یادگیری الکترونیکی, میزان آمادگی
Learning, E-learning, Readiness
179
186
http://aums.abzums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-180&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad Hosein
Dehghan Tarzjani
محمدحسین
دهقان طرزجانی
10031947532846003619
10031947532846003619
No
English Department, School of Medicine, Alborz University of Medical Sciences, Karaj, Iran
گروه زبان، دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
Niloofar
Alishiri
نیلوفر
علیشیری
n.alishiri@yahoo.com
10031947532846003620
10031947532846003620
Yes
Deputy of Research Affairs, School of Medicine, Alborz University of Medical Sciences, Karaj, Iran
کارشناس پژوهش، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران