Alborz University Medical Journal
نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز
aumj
Medical Sciences
http://aums.abzums.ac.ir
1
admin
2322-3839
2588-3046
10.61186/aums
fa
jalali
1394
8
1
gregorian
2015
11
1
4
4
online
1
fulltext
fa
بررسی تاثیر آموزش رفتارهای پیشگیری کننده از عفونت ادراری مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی به دو شیوه حضوری و غیر حضوری در زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی- درمانی
The Effect of Education about Preventive Behaviors of Urinary Infection Based on Health Belief Model by Attending and Non- Attending Educational Programs in Pregnant Women
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="margin-right: 4cm;"><strong>مقدمه:</strong> عفونت ادراری دومین عارضه طبی شایع در بارداری بوده و عوارض مادری و جنینی به همراه دارد. لذا هدف از مطالعه اخیر مقایسه تاثیر آموزش به دو روش حضوری و غیر حضوری در ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از عفونت ادراری در زنان باردار بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی می باشد.</p>
<p dir="RTL" style="margin-right: 4cm;"><strong>مواد و روشها:</strong> در این کارآزمایی بالینی، 140 زن باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر بوشهر در دو گروه (هر گروه 70 نفر) مورد بررسی قرار گرفتند. در گروه آموزش حضوری 2 جلسه آموزش 5/1 ساعته بر اساس سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی به فاصله 1 هفته برگزار شد. گروه آموزش غیرحضوری تنها کتابچه تنظیم شده بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی را دریافت نمودند. اطلاعات مربوط به آگاهی، سازه<span dir="LTR">­</span>های الگو و عملکرد از طریق پرسشنامه محقق ساخته قبل از مداخله، 1 هفته و سپس 3 ماه بعد از آموزش جمع آوری شد. جواب آزمایشات ادراری قبل و سه ماه بعد از مداخله مورد بررسی قرار گرفت. پس از جمع آوری اطلاعات، داده­ها توسط نرم افزار <span dir="LTR">SPSS</span> ویرایش 20 با استفاده از آزمونهای مناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.</p>
<p dir="RTL" style="margin-right: 4cm;"><strong>یافته­ها:</strong> قبل از انجام مداخله آموزشی میانگین نمره آگاهی، رفتار پیشگیری کننده از عفونت ادراری و کلیه سازه­های الگو در هر دو گروه یکسان بود. پس از انجام مداخله در گروه آموزش حضوری میانگین­ سازه های حساسیت، شدت، فواید و خودکارآمدی درک شده افزایش و سازه موانع درک شده کاهش معنی داری پیدا کرده بود (001/0<span dir="LTR">p≤</span>). در گروه آموزش غیر حضوری، نمره آگاهی و سازه های حساسیت، فواید و خودکارآمدی درک شده افزایش و سازه موانع درک شده کاهش معنی دار داشت. بعد از مداخله بین دو گروه از نظر سازه های حساسیت، موانع، خودکارآمدی، آگاهی و رفتار پیشگیریکننده تفاوت معنی داری وجود داشت (001/0 <span dir="LTR">p≤</span>).</p>
<p dir="RTL" style="margin-right: 4cm;"><strong>نتیجهگیری:</strong> با توجه به تغییرات سازه­های الگوی اعتقاد بهداشتی، آگاهی و عملکرد در هر دو گروه بعد از آموزش می­توان جهت آموزش مسائل دوران بارداری با توجه به مشکلات زنان باردار جهت مراجعه به درمانگاه، از طریق تنظیم کتابچههایی بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی به زنان باردار آموزش داد.</p>
<p style="margin-left: 116.25pt;"><strong><em>Background:</em></strong> Urinary tract infection is the second most common complication of pregnancy, maternal and fetal complications and serious consequences will follow. So, the purpose of this study is comparison of education effect between attend and non-attend methods on promotion prevailing behavior from urinary tract infection in pregnant women based on the health belief model.</p>
<p style="margin-left: 116.25pt;"><strong><em>Materials and Methods:</em></strong> In this clinical trial, 140 pregnant women coming to Bushehr medical center, in two group (70 people each) were studied. In attend group, two education meetings, including 1.5 hour were hold based on the health belief model with an interval of a week. Non-attend education group, just received a booklet arranged based on health belief model. The information about awareness, structures model and function were collected before, one week and three months later via questionnaire. The urinary test results were collected before and three months after the intervention. After getting information, data were analyzed by software SPSS version 20 via perfect tests.</p>
<p style="margin-left: 116.25pt;"><strong><em>Results:</em></strong> Before educational intervention, knowledge, preventive behaviors of urinary infection and all structures model were same in both groups. After the intervention, average of perceived susceptibility, severity, benefit and self-efficacy increased and average of perceived barrier decreased significantly in attend education group (P≤0/001), and in non-attend education group, awareness score and perceived susceptibility, benefit and self-efficacy increased and average of perceived barrier decreased significantly. Average of perceived susceptibility, barrier, self-efficacy, awareness, and mean of preventive behaviors of urinary infection between two groups were different significantly (P≤0/001).</p>
<p style="margin-left: 116.25pt;"><strong><em>Conclusion:</em></strong> Regarding to changes in health belief model constructs, knowledge and function in two groups after education, using booklets based on health belief model for pregnant women can be useful due to their problems of coming to the medical centers.</p>
عفونت ادراری, بارداری, الگوی اعتقاد بهداشتی, آموزش حضوری, آموزش غیر حضوری
Attend education, Health belief model, Non- attend education, Urinary tract infection, Pregnancy
237
247
http://aums.abzums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-124&slc_lang=fa&sid=1
F.
Noroozi
فرزانه
نوروزی
10031947532846002643
10031947532846002643
No
MSc of Health Education, Student Research Committee, Bushehr University of Medical Sciences, Bushehr, Iran
کارشناسی ارشد گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، عضو کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
R.
Tahmasebi
رحیم
طهماسبی
10031947532846002644
10031947532846002644
No
Associate Professor in Biostatistics, Department of Health, Bushehr University of Medical Sciences, Bushehr, Iran
دانشیار گروه آمارزیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
A.
Noroozi
آزیتا
نوروزی
azitanoroozi@yahoo.com
10031947532846002645
10031947532846002645
Yes
Associate Professor in Health Education, Department of Health, Bushehr University of Medical Sciences, Bushehr, Iran
دانشیار گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ،بوشهر، ایران