Alborz University Medical Journal
نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز
aumj
Medical Sciences
http://aums.abzums.ac.ir
1
admin
2322-3839
2588-3046
10.61186/aums
fa
jalali
1393
9
1
gregorian
2014
12
1
3
4
online
1
fulltext
fa
بررسی رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری در تحلیل تأثیر متغیرهای مدل فراعملی در استرس معلمان مقطع ابتدایی شهر یزد
The Study of Role of Transactional Model Constructs in Yazd Teachers of Primary School by Using of Structural Equation Model
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
مقدمه: از آنجا که الگوی فراعملی یکی از جامعترین مدلهایی است که جهت کاهش استرس و ایجاد رفتارهای مناسب بهکار میرود. در این مطالعه با رجوع به الگوی فراعملی اثر هر کدام از متغیرهای این الگو و ضریب تأثیر آنها مورد بررسی قرار گرفته است. لذا این پژوهش با هدف بررسی بکارگیری رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری در تحلیل تأثیر متغیرهای مدل فراعملی در استرس معلمان مقطع ابتدایی شهر یزد انجام شد. مواد و روشها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی میباشد. نمونهگیری با روش طبقهبندی شده، انجام شد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد استرس ادراک شده و جهت سنجش سازههای مدل فراعملی از پرسشنامه که بر این اساس تهیه شده استفاده گردیدکه روایی آن با نظر متخصصین و 85/0 CVR= و پایایی آن با 87/0 =α تأیید شد. نرمافزار SPSS15 و LISREL8.8 برای تجزیه و تحلیل به کار رفت. یافتهها: در این پژوهش 200 نفر از معلمان مقطع ابتدایی شهر یزد با میانگین سنی69/5±70/41 سال شرکت نمودند. نتایج این مطالعه نشان داد اثر استرس بر ارزیابی ثانویه 87/0- و بر ارزیابی اولیه 84/0می باشد. همچنین بین استرس بر ارزیابی ثانویه و بین ارزیابی اولیه بر تلاشهای مقابله اثر معکوسی وجود دارد. همچنین بر اساس نتایج بهدست آمده اعتبار و برازندگی مناسب مدل تأیید میشود، چرا که مقدار 0329/0= RMSEA و نسبت کای دو به درجه آزادی 83/3 بوده که بین 5-2 قرار گرفته است. نتیجهگیری: با توجه به اینکه هریک از سازههای این مدل تأثیر معناداری در استرس و بهبود عوامل مرتبط با آن از خود نشان دادند لذا پیشنهاد میشود سیاستها و برنامههایی جهت تقویت این عوامل به منظور کنار آمدن بهتر با استرس در نظر گرفته شود.
Background: By considering, transactional model is one of the most comprehensive model for reduction of stress, this study was determined the role of Transactional Model constructs in Yazd teachers of Primary school by using of Structural Equation Model. Methods: This research was a descriptive- analytical. Categorized approach was applied for sampling. A standard questionnaire and the questionnaire planned based on Transactional Model were applied for data collection. Validity (CVR=0.85) and reliability (α=0.87) of instrument confirmed by experts. SPSS15 and LISREL8.8 software were used for data analysis. Results: In this research 200 Yazd teachers of primary schools (average age of 41.70±5.69) were participated. The results of this study showed the effect of stress on secondary appraisal and primary appraisal was -0.87 and 0.84, respectively. Our results also showed an inverse relationship between perceived stress and secondary appraisal also between primary appraisal and coping effort. Also, the results were confirmed validity and good fitness of model, because of the RMSEA=0.0329 and index χ2/df were less than 3. Conclusion: Since the constructs of this model had a significant effect on the stress, it suggests the policies and plans for improvement of these factors.
مدل فراعملی, معلمان, مدلسازی معادلات ساختاری
Transactional model, teacher, Structural Equation Model
229
238
http://aums.abzums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-89&slc_lang=fa&sid=1
M.
Mohammadi
مریم
محمدی
M_Mohammadimm@yahoo.com
10031947532846002798
10031947532846002798
Yes
Department of Health Education, Sabzevar University of Medical Sciences, Iran
گروه آموزش بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، ایران
S.S.
Mazloomi Mahmoodabadi
سید سعید
مظلومی محمودآباد
10031947532846002799
10031947532846002799
No
Department of Health Education,Shahid Sadughi University of Medical Sciences,Yazd, Iran
گروه آموزش بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، ایران
D.
Shojaeizadeh
داود
شجاعی زاده
10031947532846002800
10031947532846002800
No
Department of Health Education, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه آموزش بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران
A.
Barkhordari
ابوالفضل
برخورداری
10031947532846002801
10031947532846002801
No
Department of Health Education,Shahid Sadughi University of Medical Sciences,Yazd, Iran
گروه آموزش بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، ایران
M.H.
Kaveh
محمد حسین
کاوه
10031947532846002802
10031947532846002802
No
Department of Health Education, Shiraz University of Medical Sciences,Shiraz, Iran
گروه آموزش بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ایران
فاطمه
حسینی
10031947532846002803
10031947532846002803
No
Department of Health Education,/Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
گروه آموزش بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، ایران
A.
Saki
آمال
ساکی
10031947532846002804
10031947532846002804
No
Department of Biostatistics, Jondi Shapoor University of Medical Sciences,Ahvaz, Iran
گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایران