:: جلد 7 - ::
جلد 7 - صفحات 60-51 برگشت به فهرست نسخه ها
شیوه‌های آموزش به دانشجویان از طریق شیوه‌های یادگیری ایفای نقش و گروه همهمه مبتنی بر تئوری یادگیری بزرگسالان
سارا اسمعیل زاده ساعیه ، زهره محمودی ، کتایون صالحی ، کوروش کبیر ، منصوره یزدخواستی
استادیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران ، M.Yazdkhasti@abzums.ac.ir
چکیده:   (3716 مشاهده)
مقدمه: تدریس، فعالیتی هدفمند است و هدف از آن ارتقای یادگیری افراد است. امروزه با پیشرفت علوم در دانشگاه های علوم پزشکی استفاده از روش های مشارکتی، مبتنی بر حل مساله و دانشجومحور مورد تاکید قرار گرفته است. هدف از این مطالعه مروری بر شیوه‌های آموزش به دانشجویان از طریق شیوه‌های نوین یادگیری ایفای نقش و گروه همهمه مبتنی بر تئوری یادگیری بزرگسالان می‌باشد.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه پایگاه های علمی Pubmed, SID، Google scholar، Scopus (2000 تا 2015) و مقالات منتشر شده در مجلات معتبر داخلی در زمینه آموزش پزشکی از جمله IJCME و گام‌های توسعه آموزش پزشکی با استفاده از کلید واژه‌های :  Role playing،  Buzz group، Adult learning theory ، Education مورد جستجو قرار گرفت. بنابر جستجوی انجام شده 23 مقاله مرتبط با توجه به هدف پژوهش انتخاب گردید.
یافته‌ها: شیوه‌های یادگیری بایستی متناسب با نیازها، ویژگی‌های فردی و بستر اجتماعی- فرهنگی افراد باشد. در ضمن گویا و دارای چنان تنوعی باشد که وسایل سازگاری آنان را با محیط زندگی و شغلی خود فراهم سازد. انتخاب شیوه یادگیری بسته به شرایط مختلف و با توجه به هدفها، انگیزه ها، افراد متفاوت، امکانات، زمان، وسایل و ابزار مورد استفاده در یادگیری افراد، متفاوت است. ایفای نقش و گروه همهمه از جمله یادگیری مبتنی بر حل مسئله و مشارکتی است که به سمت استفاده در آموزش حیطه‌های عاطفی تغییر یافته است. روش ایفای نقش و گروه همهمه به لحاظ یادگیری انگیزشی و چالش برانگیز می‌تواند به ارتقای یادگیری دانشجویان کمک نماید و به یادگیری آنها عمق بیشتری بخشد.
نتیجه‌گیری: سازماندهی مطالب و لزوم آشنایی اساتید با راهبردهای یادگیری پویا و مشارکتی بر حسب الگوهای آموزشی تعاملی سبب بارش افکار و یادگیری بهتر دانشجویان می‌گردد.
واژه‌های کلیدی: تئوری یادگیری بزرگسالان، گروه همهمه، ایفای نقش
متن کامل [PDF 195 kb]   (2064 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/7/27 | پذیرش: 1397/7/27 | انتشار: 1397/7/27



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 7 - برگشت به فهرست نسخه ها