[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
نمایه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: جلد 13 - ویژه نامه تحقیقات بالینی ::
جلد 13 - ویژه نامه تحقیقات بالینی صفحات 78-72 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی کیفیت انجام آموزش هنگام ترخیص به بیماران جراحی شده و عوامل مرتبط با آن در بیمارستان های آموزشی درمانی شهر قم در سال 1399
سیده هما حمصی ، امیر همتا ، جواد زبرجدی باقرپور ، محمد هادی بحری
متخصص جراحی عمومی ، گروه جراحی عمومی ، بیمارستان نفت ، تهران ، ایران
چکیده:   (243 مشاهده)
مقدمه : با وجودی که در عصر حاضر بیهوشی و جراحی نسبت به گذشته کم عارضه تر و موفقیت آمیز تر شده است، ولی اضطراب جراحی و عوارض بعد از جراحی، همچنان به قوت خود باقی است. آموزش هایی که به بیماران داده می شود می تواند این عوارض را کاهش دهد، بر این اساس، این مطالعه با هدف بررسی عوامل موثر و دخیل در آموزش های بعد از جراحی به بیماران بستری در بخش های متفاوت جراحی انجام شده است.
روش کار: این مطالعه یک مطالعه توصیفی-تحلیلی گذشته نگر است که در سال 1399 بر روی 268 بیماری که در بیمارستان نکویی، هدایتی، فرقانی جراحی شده اند انجام شده است.بیماران با رضایت آگاهانه وارد مطالعه شدند و یک پرسشنامه توسط پرسنل آموزش دیده بی طرف از طریق مصاحبه با بیماران در زمان ترخیص آنان تکمیل شده و کیفیت آموزش صورت گرفته و عوامل دخیل در آن بررسی شده است. اطلاعات شخصی این بیماران کاملا محرمانه مانده به طوری که مشخص نیست کدام پرسشنامه به کدام بیمار تعلق دارد و به علاوه نام جراح نیز محرمانه باقی مانده است.
نتایج : براساس گروه جراحی مورد نظر، مشاهده شد که جنسیت بیماران (001/0 P=)، سن بیماران(001/0 P=)، و نوع جراحی در آن ها (001/0 P=) با گروه جراحی آن ها ارتباط معنادار آماری داشته که این به دلیل اختلاف در شاخص ها در گروه های مختلف جراحی و اختلاف در بیماران آن ها است (جدول 2). از سوی دیگر با ارزیابی و مقایسه وضعیت آموزش بیماران با اطلاعات ارزیابی شده در آن ها، مشاهده شد که تنها تحصیلات (12/0 P=) و سن بیماران (48/0 P=) بر روی وضعیت آموزش آنها تاثیر معنادار آماری داشته است، به طوری که با افزایش سطح تحصیلات، تعداد افراد آموزش دیده کاهش یافته و همچنین بیشترین فراوانی و شیوع افراد آموزش دیده در گروه سنی 18 تا 50 سال می باشند.
نتیجه گیری : بر اساس نتایج حاصل از این ارزیابی، برخی از عوامل موثر بر روی نتایج حاصل از آموزش بیماران مشخص گردیده و بر این اساس و با تکیه بر این نتایج می توان آموزش این بیماران را بهبود بخشید.
واژه‌های کلیدی: آموزش هنگام ترخیص، عوامل مرتبط با آموزش، جراحی
متن کامل [PDF 309 kb]   (63 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی کاربردی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/11/19 | پذیرش: 1402/1/19 | انتشار: 1402/12/9
فهرست منابع
1. Kellum JM. Maingot's Abdominal Operations. Annals of Surgery. 2008;248(5):893-4. [DOI:10.1097/SLA.0b013e31818b7417]
2. Crannage AJ, Hennessey EK, Challen LM, Stevens AM, Berry TM. Implementation of a Discharge Education Program to Improve Transitions of Care for Patients at High Risk of Medication Errors. The Annals of pharmacotherapy. 2020;54(6):561-6. [DOI:10.1177/1060028019896377]
3. Patel SD, Nguyen PAA, Bachler M, Atkinson B. Implementation of postdischarge follow-up telephone calls at a comprehensive cancer center. American journal of health-system pharmacy : AJHP : official journal of the American Society of Health-System Pharmacists. 2017;74(11 Supplement 2):S42-s6. [DOI:10.2146/ajhp160805]
4. Kalista T, Lemay V, Cohen L. Postdischarge community pharmacist-provided home services for patients after hospitalization for heart failure. Journal of the American Pharmacists Association : JAPhA. 2015;55(4):438-42. [DOI:10.1331/JAPhA.2015.14235]
5. Hesselink G, Flink M, Olsson M, Barach P, Dudzik-Urbaniak E, Orrego C, et al. Are patients discharged with care? A qualitative study of perceptions and experiences of patients, family members and care providers. BMJ quality & safety. 2012;21 Suppl 1:i39-49. [DOI:10.1136/bmjqs-2012-001165]
6. LaMantia MA, Scheunemann LP, Viera AJ, Busby-Whitehead J, Hanson LC. Interventions to improve transitional care between nursing homes and hospitals: a systematic review. Journal of the American Geriatrics Society. 2010;58(4):777-82. [DOI:10.1111/j.1532-5415.2010.02776.x]
7. Coleman EA. Falling through the cracks: challenges and opportunities for improving transitional care for persons with continuous complex care needs. Journal of the American Geriatrics Society. 2003;51(4):549-55. [DOI:10.1046/j.1532-5415.2003.51185.x]
8. Coleman EA, Smith JD, Frank JC, Min SJ, Parry C, Kramer AM. Preparing patients and caregivers to participate in care delivered across settings: the Care Transitions Intervention. Journal of the American Geriatrics Society. 2004;52(11):1817-25. [DOI:10.1111/j.1532-5415.2004.52504.x]
9. Mahoney ST, Tawfik-Sexton D, Strassle PD, Farrell TM, Duke MC. Effects of education and health literacy on postoperative hospital visits in bariatric surgery. Journal of Laparoendoscopic & Advanced Surgical Techniques. 2018;28(9):1100-4. [DOI:10.1089/lap.2018.0093]
10. Ronco M, Iona L, Fabbro C, Bulfone G, Palese A. Patient education outcomes in surgery: a systematic review from 2004 to 2010. International journal of evidence‐based healthcare. 2012;10(4):309-23. [DOI:10.1111/j.1744-1609.2012.00286.x]
11. Ramesh C, Nayak BS, Pai VB, Patil NT, George A, George LS, et al. Effect of preoperative education on postoperative outcomes among patients undergoing cardiac surgery: a systematic review and meta-analysis. Journal of PeriAnesthesia Nursing. 2017;32(6):518-29. e2. [DOI:10.1016/j.jopan.2016.11.011]
12. Bagheri Ahv, Zare M. Obstacles to patient education from the perspective of nurses in Iran: a systematic review. Journal of nursing and midwifery. 2017;15(7):544-58.
13. Dehkordi Lam, Fard As, Aliha Jam, Hosseini F. Investigating nurses' understanding of patient education, facilitating and inhibiting factors. Iranian Nursing Journal. 2005;17(40):18-27.
14. Jolley S. Patient information on post-operative sickness. Nursing Standard (through 2013). 2000;14(49):32. [DOI:10.7748/ns2000.08.14.49.32.c2905]
15. Jones S, Alnaib M, Kokkinakis M, Wilkinson M, St Clair Gibson A, Kader D. Pre-operative patient education reduces length of stay after knee joint arthroplasty. The Annals of The Royal College of Surgeons of England. 2011;93(1):71-5. [DOI:10.1308/003588410X12771863936765]
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hemmasi S H, Hamta A, Zebarjadi Bagherpour J, Bahri M H. Investigating the quality of "discharge training" for surgical patients and related factors in Qom educational and therapeutic hospitals in 2019. aumj 2024; 13 :72-78
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1795-fa.html

حمصی سیده هما، همتا امیر، زبرجدی باقرپور جواد، بحری محمد هادی. بررسی کیفیت انجام آموزش هنگام ترخیص به بیماران جراحی شده و عوامل مرتبط با آن در بیمارستان های آموزشی درمانی شهر قم در سال 1399. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1402; 13 () :72-78

URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1795-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 13 - ویژه نامه تحقیقات بالینی برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز Alborz University Medical Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4652