1- دانشیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، hasanimehr57@yahoo.com 2- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
چکیده: (5492 مشاهده)
زمینه و هدف: نارسایی در نظمجویی هیجان هستهی اصلی آسیبهای روانی و اختلالهای رفتاری دورهی نوجوانی است. هدف پژوهش حاضر بررسی راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان در دختران فراری و بهنجار بود. روش بررسی: 50 نفر از دختران فراری بهشیوهی نمونهبرداری در دسترس انتخاب شدند و با 50 نفر از دختران بهنجار مورد همتاسازی قرار گرفتند. دو گروه شرکتکننده نسخهی فارسی پرسشنامهی نظمجویی شناختی هیحان (حسنی، 1389) را تکمیل نمودند. بهمنظور مقایسهی دو گروه در راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان از تحلیل چند متغیری واریانس استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که در راهبردهای سازشنایافتهی ملامت خویش، نشخوارگری، فاجعهسازی و ملامت دیگران بین دو گروه تفاوت معنادار وجود دارد و میانگین نمرات گروه دختران فراری بیشتر از دختران بهنجار است. همچنین، در راهبردهای سازشیافتهی تمرکز مجدد بر برنامهریزی و ارزیابی مجدد مثبت بین دو گروه تفاوت معنادار وجود داشت و میانگین نمرات گروه دختران فراری کمتر از دختران بهنجار بود. نتیجهگیری: راهبردهای سازشیافتهی نظمجویی شناختی هیجان موجب سازگاری بهتر با محیط و کارکردهای بینفردی موثر میشود، درحالیکه استفاده از راهبردهای سازشنایافته میتواند زمینهی بروز آسیبهای روانی اجتماعی را فراهم نماید.
حسنی جعفر، قائدنیای جهرمی علی. راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان در دختران فراری و بهنجار. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1393; 4 (1) :41-48