[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
نمایه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 1، شماره 4 - ( 7-1391 ) ::
جلد 1 شماره 4 صفحات 206-200 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی سطح اضطراب و ارتباط آن با مشخصات دموگرافیک دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز
روح انگیز نوروزی نیا ، مریم آقابراری ، مهرداد کریمی ، لیلا سبزمکان ، معصومه میرکریمی ، محمد خراسانی
کارشناس ارشد آموزش پرستاری و کارشناس مسئول مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران ، kiarash_s_77@yahoo.com
چکیده:   (14219 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه دگرگونی شیوه زندگی، روابط اجتماعی و پیشرفت تکنولوژی سبب بروز تشویش، تهدید و نگرانی در گروه های مختلف جامعه بخصوص دانشجویان شده است. اضطراب بر کارآمدی و شکوفایی استعدادها ، شکل گیری شخصیت و هویت اجتماعی آنان تأثیر سوء داشته و نه تنها دست یابی به اهداف پیشرفت تحصیلی درآنها را تحقق ناپذیر می‌کند، بلکه حتی سبب تهدید سلامت روان دانشجویان نیز می‌شود. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین سطح اضطراب و ارتباط آن با مشخصات دموگرافیک دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال 1390 انجام گردید. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر، مطالعه مقطعی از نوع (توصیفی تحلیلی)می باشد. جامعه آماری را دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز تشکیل دادند که تعداد 305 نفر از دانشجویان به روش نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای در مطالعه شرکت کردند و پرسشنامه 2 بخشی (بخش اول شامل سؤالات دموگرافیک و عوامل موثر بر اضطراب؛ و بخش دوم شامل پرسشنامه استاندارد شده اضطراب اسپیل برگر) را با رضایت آگاهانه تکمیل نمودند . جهت تحلیل داده ها، از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافته‌ها: نتایج بدست آمده نشان داد، 64 درصد دانشجویان مضطرب بودند. سطح اضطراب دانشجویان پسر نسبت به دانشجویان دختر بطور معناداری بالاتر بود (049/0p=) ، همچنین بین سطح اضطراب و علاقمندی به رشته تحصیلی (001/0p<)، مطالعه کتب غیردرسی (007/0p=) و داشتن بیماری عمده جسمی (009/0p=) ارتباط معناداری وجود داشت. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج مطالعه و مشاهده درصد بالای اضطراب در دانشجویان و نیز با توجه به اینکه اضطراب، رابطه تنگاتنگی با افسردگی، مشکلات تحصیلی، روابط اجتماعی و شیوه زندگی دارد؛ از این‌رو برگزاری دوره‌های آموزشی در زمینه مهارت‌های مقابله‌ای برای اضطراب و استرس و نیز خدمات مشاوره‌ای و راهنمایی بیش‌تر برای دانشجویان توصیه می‌گردد.
واژه‌های کلیدی: اضطراب، دانشجو، مشخصات دموگرافیک
متن کامل [PDF 241 kb]   (2910 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1392/3/29 | پذیرش: 1396/6/1 | انتشار: 1396/6/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Norouzinia R, Aghabarari M, Karimi M, Sabzmakan L, Mirkarimi M, Khorasani M. Survey of Anxiety Levels and Its Relation to Students Demographic of Alborz University of Medical Sciences. aumj 2012; 1 (4) :200-206
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-69-fa.html

نوروزی نیا روح انگیز، آقابراری مریم، کریمی مهرداد، سبزمکان لیلا، میرکریمی معصومه، خراسانی محمد. بررسی سطح اضطراب و ارتباط آن با مشخصات دموگرافیک دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1391; 1 (4) :200-206

URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-69-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 4 - ( 7-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز Alborz University Medical Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645